Espen Beranek Holm til Radio Vinyl

Komikeren, rockemusikeren og programlederen blir makker med Finn Bjelke i nytt program.

Espen Beranek Holm og Finn Bjelke blir ny duo på Radio Vinyl. Det skjer i et helt nytt radioprogram som har fått det tidsriktige navnet Bjelke og Beraneks Julenek.

– Jeg gleder meg veldig til å gå på lufta med Espen. Han er en bra fyr med uvanlig godt humør og lun humor sier Finn Bjelke, som ellers er å høre på Vinyl med programmet Finn Bjelkes Popquiz.

Fra rock til jule-bossanova

Beranek kan fortelle at de to har kjent hverandre siden 80 tallet, men det var først nå i høst under arbeidet med et Bowie-prosjekt at de fant ut at de ville lage et underholdningsprogram sammen.

– Som gammel rockemusiker gleder det meg at Finn har bedt meg ta med gitaren, sier han, og legger til at han er utfordret til å se om julesanger og bossanova på en seksstrengs gitar lar seg kombinere.

Variert julemeny

Beranek er mannen bak monsterhiten «Dra til helvete», og han har vært sentral i en hel rekke norske band siden starten av 80-tallet. Han er også kjent som revyartist, bidragsyter til NRK-programmet Hallo i uken og TV-programmet Løvebakken. Sist var han å se som stortingspresident Hambro i TV-serien Atlantic Crossing.

Det nye radioparet lover også å by på andre høydepunkter. De har satt Kim Bjørnqvist til å lete etter sjeldne og rare julesanger, mesterkokk Kjell Arne Johnsæter serverer juleretter som passer for single, og Thea Klingenberg stiller med sitt sedvanlige skråblikk.

Bjelke og Beraneks Julenek har premiere onsdag 16. desember kl 11., med reprise kl. 21.