Er idretts-Norge i for stor grad forbeholdt det mannlige kjønn?

I anledning kvinnedagen 8. mars ønsker Norges idrettsforbund velkommen til fagseminar og debatt hvor søkelyset settes på kvinnelige ledere i norsk idrett. Opplever medlemmene at idretten gir like muligheter for alle kjønn, eller er idretts-Norge i for stor grad forbeholdt det mannlige kjønn?

Hvor: Meet M4, Ullevaal stadion

Når: 8. mars kl. 09.00-11.30

- Jeg håper vi kan løfte temaet om kvinnelige ledere i norsk idrett slik at enda flere særforbund og idrettskretser vil sette fokuset på arbeid med bedre kjønnsbalanse, sier Kari Vanebo, seniorrådgiver kompetanseutvikling i NIF og initiativtaker til seminaret.

Se hele programmet her.

Ferske tall fra idrettens eget kjønnsbarometer

I 2017 viste tall fra idrettens eget kjønnsbarometer (lenke til sak) at 74 prosent av alle ledere i idretten er menn. Bare 26 prosent er kvinner. Nå ønsker NIF en bedring.

- Ledernivået bør gjenspeile medlemsmassen og der er fordelingen 41 prosent kvinner og 59 prosent menn, sier Vanebo.

Under fagseminaret vil helt ferske tall fra idrettens eget kjønnsbarometer presenteres.

Tidligere toppdommer inviterer til paneldebatt

Guro Røen, tidligere toppdommer i håndball, leder paneldebatten som garantert vil øke temperaturen i salen. Blant deltakerne er direktør for elitefotball i Norges fotballforbund, Lise Klavenes, Åsne Havnelid, direktør i Norsk Tipping, fotballpresident Terje Svendsen og Leif Welhaven, journalist i VG.

Fagseminaret og debatten vil bli streamet på idrettsforbundet.no

For påmelding og intervjuforespørsler, vennligst kontakt Finn Aagaard, kommunikasjonsansvarlig i Norges idrettsforbund.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.

NIF ber IOC om at OL i Tokyo 2020 ikke gjennomføres før pandemisituasjonen er under kontroll.20.3.2020 17:20:30 CETPressemelding

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har i dag sendt et brev til president Thomas Bach i Den internasjonale olympiske komité (IOC). I brevet uttrykker NIF bekymring for den vanskelige situasjonen i Norge og på verdensbasis, som følge av pandemien. NIF ber IOC om at OL i Tokyo 2020 ikke gjennomføres før pandemisituasjonen er under kontroll. NIF ber samtidig om å få innsikt i de sentrale milepælene som leder frem til en endelig avgjørelse for gjennomføring av OL i Tokyo 2020.