Er du forberedt på ekstremvær?

Ekstremvær ala "Elsa" med kraftig regnskyll og vind blir stadig mer vanlig. Været kan man ikke gjøre noe med, men alle kan forberede seg slik at konsekvensene av slikt vær blir mindre.

Alarmen går

Sector Alarm merker tydelig økt pågang i takt med økt ekstremvær. -Det er tydelig at stormen påvirket svært mange. Forrige helg da stormen raste i Sør-Norge mottok Alarmstasjonen nesten 30 prosent flere alarmsignaler enn en normalhelg, sier Sikkerhetsekspert Inge Svendsen hos Sector Alarm.

-Økningen skyldes både innbrudds, brann og vannalarmer som utløses på grunn av mye vind og vær.

Tidlig varsling sparer verdier

–Mange kunder har glemt å lukke vinduene skikkelig. Er alarmen påslått går innbruddsalarmen. Tidlig varsling bidrar ofte til at kundene unngår skader på vinduer og ikke minst vannskader som følge av regnet. I tillegg mottok vi også mange brannsignaler som følge av uventet nedslag i peisen.

Alltid beredt?

Det gjelder å være godt forberedt om det er varslet ekstremvær. I tillegg til boligalarm anbefaler Sector Alarm følgende action før været setter inn:

• Sjekk oppdatert værvarsel på yr.no
  • Lukk alle vinduer og dører
  • Fest hagemøbler og andre løse gjenstander
  • Sikre løse gjenstander som trampoliner og søppelkasser
  • Sjekk kjeller og loft for vanninntrenging –
  • Ved tilbakeslag fra sluk, legg på en stein innpakket i et håndkle for å begrense tilstrømningen av vann
  • Steng strømmen i kjelleren hvis det kommer inn vann (ta sikringen)
  • Hvis du kan – vurdere å utsette turer på sjøen og på fjellet
  • Kjør forsiktig – mye regn gir dårlig sikt og øker muligheten for vannplaning
  • Ikke kjør bilen på veier med mye vann, det kan lett gi motorstopp