Anima - Stopp dyremishandling

Er det hesteblod i kjøttkaken din?

Tusenvis av hester lider på såkalte blodfarmer på Island. Det avslører tysk dyrevernorganisasjon, som har dokumentert forholdene med skjulte opptak. På blodfarmer tappes hester for blod mens de er drektige. Blodet brukes til å utvinne et fertilitetshormon – som blant annet brukes på griser.
Hester på Island tappes for blod i ekstremt stressende omgivelser.

Hestenes tappes ukentlig for 15-20 prosent av blodvolumet, i opptil 10 uker på rad, og dette foregår i ekstremt stressende omgivelser. Det viser en ny undersøkelse gjort av den tyske Animal Welfare Foundation (AWF), som har besøkt 40 blodfarmer på Island mellom 2019 og 2021. Samtidig blir hestene systematisk utsatt for vold fra blodfarmenes ansatte. Føllene er bare et biprodukt av hormonproduksjonen, og selges til slakting slik at hestene kan bli drektige igjen så fort som mulig.

I kjølvannet av avsløringene krever nå en bred koalisjon av dyrevelferdsorganisasjoner ledet av AWF, et EU-forbud mot produksjon og import av hormonpreparater basert på hesteblod. Organisasjonsrådgiver i dyrevernorganisasjonen Anima sier:

«Dessverre er vi som samfunn altfor vant til å lese om husdyr som holdes under forferdelige forhold. Men blodfarmer er et uvanlig grotesk fenomen. Drektige dyr utsettes ukentlig for vold og makt og det føres en 5 mm. tykk kanyle i halspulsåren deres. Alt for et unødvendig produkt, som det allerede finnes syntetiske alternativer til.»

En direkte linje fra hestemishandling til overfylte grisehus

Fertilitetshormonet, som utvinnes fra hestenes blod, kalles Pregnant Mare Serum Gonadotropin (PMSG) eller Equine Chorionic Gonadotropin (eCG). Industrielt landbruk bruker det til å synkronisere dyrs brunst, fremskynde puberteten og til å fremskynde purkens syklus slik at hun raskere kan insemineres igjen etter fødsel.

Ifølge organisasjonsrådgiver i Anima, Jeanett Dahlberg er eksistensen av blodfarmene et bilde på hvor forvrengt moderne industrilandbruk har blitt: «Så utrolig det enn høres ut, så har noen fått ideen om å gjøre hester drektige for å ta blodet deres og deretter bruke hestens hormoner i en helt hensynsløs og unaturlig dyreproduksjon. Alle burde kunne se at situasjonen har gått helt av skaftet når føllene til blodfarmene ender opp med å bli biprodukter i jakten på stadig billigere grisekjøtt.»

Det går en direkte linje fra islandske blodfarmers misbruk av hester til en rekke av problemene man ser i industrielt landbruk. Bruk av PMSG-produkter bidrar for eksempel til at purka føder langt flere smågriser enn hun naturlig ville gjort – og dermed øker risikoen for større dødelighet blant ungene, som dør eller avlives når kullene blir for store.

Etter avsløringene har den islandske opposisjonen foreslått et forbud mot blodfarmer. Men selv om forslaget blir en realitet, håper AWF og Anima at EU tar grep mot de brutale blodfarmene og innfører forbud mot import og produksjon av PMSG og andre preparater basert på hesteblod, slik at blodfarmene ikke bare forflyttes til andre land.

Hester på Island tappes for blod i ekstremt stressende omgivelser.

Om Anima - Stopp dyremishandling

Anima - Stopp dyremishandling

92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no

Anima - Stopp dyremishandling er en internasjonal dyrevernorganisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer.

Anima omfatter også PlanteVekst, som jobber for å fremme plantebasert vekst.

Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling