Anima - Stopp dyremishandling

Ny avsløring: Nyklekte turbokyllinger klemmes ihjel og spiser hverandre

Nye skjulte opptak fra svensk klekkeri avslører kannibalisme, knuste kyllinger og fugler som lider i lengre tid. I år ble 345.600 egg fra samme klekkeri importert til Norge, turbokyllinger som har endt opp hos norske forbrukere.

Små gule kyllinger på samlebånd i et Swehatch klekkeri.
Små gule kyllinger på samlebånd i et Swehatch klekkeri. Djurrättsalliansen

Kannibalisme og ihjelklemte kyllinger. Fugler som lider og burde bli avlivet. Dette er hva man ser på de sjokkerende bildene som den svenske organisasjonen Djurrättsalliansen filmet undercover. Opptakene er foretatt hos klekkeriet Swehatch, som leverte 345.600 egg til Norge i 2023. Swehatch eies av Kronfågel, som er et søsterselskap av den norske produsenten Den Stolte Hane.

– Det er helt forferdelige forhold som er dokumentert her. Jeg vil faktisk si kvalmende. Men jeg er dessverre ikke overrasket, for vi vet at det er massive problemer med dyrevelferden i produksjonen av turbokyllinger, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Ikke første gang
For få uker siden ga samme dyrevernorganisasjon ut bilder i en svensk dokumentar fra avlsselskapet Aviagen Swechick, en bedrift som forsyner Norge med foreldredyrene til tubokyllinger. Her ble det avslørt kannibalisme, ulovlig avlivning, åpne sår og døde dyr. Alle turbokyllinger som havner i norske butikker kommer direkte eller indirekte fra de nevnte svenske klekkeriene.

– De sjokkerende forholdene kyllingene lever under understreker at vi må avslutte turbokylling-produksjonen nå. Dagligvarekjedene må slutte å selge turbokyllinger, og akkurat nå er det spesielt Coop som virkelig lar være å ta ansvar når det gjelder dette, forteller Fjeldberg.

De skjulte opptakene kan sees her, og ble også nylig sendt på svenske TV4 som kan sees her og her.

Fakta om turbokyllingen Ross 308:

• Vokser fra 50 g til over 2 kg på 5 uker.

• Over ni av ti kan ikke gå normalt, mens 19 prosent har problemer med å gå.

• Hjertesvikt, sviskader på bein, kroniske plager, muskelmisdannelser, organsvikt, betennelser og et nedsatt immunforsvar er noen av plagene mange fuglene lider av.

• 18 kyllinger lever på en kvadratmeter, og opp mot 40 000 fugler lever i samme hall.

• Står for omtrent 7 av 10 norske kyllinger.

Om Anima

Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.