Klarna

Enorm vekst i nettsalg av sminke og skjønnhetsprodukter

Del
Salget av skjønnhetsprodukter som sminke, hudkremer og parfyme har hatt en eksplosiv vekst på hele 63 prosent i løpet av korona-perioden. Det er innbyggerne i Viken fylke og Asker kommune som handler mest skjønnhet på nett.

Det viser fersk statistikk fra betalingsleverandøren Klarna. De har mer enn 6000 norske nettbutikker på sin kundeliste og er store innenfor skjønnhetssegmentet.

– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mest sminkekjøp på nett i Asker og Drammen

Klarna har også sett nærmere på hvem som handler mest skjønnhet og kosmetikk og hvor i Norge de bor:

  • Fylket hvor det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger er Viken. Her handlet de i april hele 13 prosent mer enn landsgjennomsnittet og hele 59 prosent mer enn fylket hvor det ble handlet minst innenfor kategorien, Troms og Finnmark.
  • Blant de 25 største kommunene i Norge er det Asker som er den kommunen hvor innbyggerne handlet mest skjønnhetsprodukter. De handlet hele 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet gjorde i april. Deretter følger innbyggerne i nabokommunen Drammen.
  • Minst skjønnhetsprodukter blant de 25 største kommunene i landet ble det handlet i Tromsø. Tromsøværingene handlet faktisk hele 46 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Bodø er en annen kommune som utmerker seg med lite kjøp av sminke og kosmetikk i april.

– Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.

I hele syv av ti av de største kommunene i Norge, målt i antall innbyggere, er salget av sminke og kosmetikk høyere enn landsgjennomsnittet.

Stengte frisører og salonger kan være medvirkende årsak

Koronatiltakene som ble innført i midten av mars har også påvirket nordmenns handlemønster på nett. Mens vi i tidligere handlet det meste av skjønnhetsproduktene våre på kveldstid, var det mest populære handletidspunktet i april mellom klokken 11 og 12 på dagen.

– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Hele 93,5 prosent av kjøpene i kategorien sminke og skjønnhet er gjort av kvinner. Den største andelen av kjøpene blir også gjort av dem mellom 18 og 35 år.

Skjønnhetsshoppetoppen, kommuner*  Shoppingindeks**
Asker 119
Drammen 117
Bergen 116
Bærum 116
Nordre Follo 116
Oslo 110
Fredrikstad 109
Sarpsborg 109
Lillestrøm 107
Sandefjord 104
Tønsberg 101
Sandnes 97
Trondheim 96
Stavanger 96
Ålesund 95
Skien 93
Kristiansand 92
Bodø 66
Tromsø 54

* Norges 25 største kommuner målt etter innbyggerantall

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Skjønnhetsshoppetoppen, fylker  Shoppingindeks*
Viken 113
Oslo 112
Vestland 105
Vestfold og Telemark 102
Innlandet 96
Trøndelag 96
Møre og Romsdal 95
Rogaland 89
Agder 82
Nordland 81
Troms og Finnmark 71

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye