Enighet i sykehusoppgjøret: – Svært godt resultat

Klokken 01:30 kom LO-gruppen og Spekter Helse til enighet i årets lønnsforhandlinger for ansatte i helseforetakene.

FORNØYD: Marit Selfors Isaksen er glad for avtalen mellom LO-gruppen og Spekter Helse (Foto: Sunniva Krog / FO)

– Vi har oppnådd et veldig godt resultat, som ivaretar medlemmenes viktigste interesser, sier Marit Selfors Isaksen, FOs forhandlingsleder i LO-gruppen.

FO har om lag 2 600 medlemmer fordelt på ulike sykehus, poliklinikker og distriktspsykiatriske senter (DPS). Årets oppgjør er et hovedoppgjør som betyr at det i tillegg til lønnstillegg, forhandles om blant annet arbeidstid, reisetid og videreutdanning.

– FOs medlemmer har gjort en svært viktig jobb de siste årene i helseforetakene. Forrige tariffperiode har vært preget av Covid-19-pandemien, tungt arbeid og trange lønnsrammer. Derfor er det spesielt godt at de nå får uttelling for både utdanning og ansiennitet, i tillegg til å være sikret reallønnsvekst, sier Isaksen.

Isaksen påpeker at LO har fått på plass en tilleggsbestemmelse som sier at ansatte med spesialutdanning i tillegg til høyskoleutdanning skal nå en minstelønn på kr. 650 000 i løpet av 2024.

– En slik sikringsbestemmelse er et viktig skritt i riktig retning for å sikre god uttelling for helt nødvendig kompetanse i helseforetakene, sier Isaksen.

FO organiserer ansatte som har fullført minst en treårig utdanning som sosialarbeider.

Her er den nye lønnen

• Det gis et generelt tillegg på 3 % til alle medlemmer med henholdsvis 0, 4 og 8 års ansiennitet i stillingsgruppe 4. Medlemmer i stillingsgruppe 4 med 10 års ansiennitet eller mer gis et tillegg på 4,1 %.
  • Det gis et generelt tillegg på 3 % til alle medlemmer med henholdsvis 0, 4, og 8 års ansiennitet i stillingsgruppe 5. Medlemmer i stillingsgruppe 5 med 10 års ansiennitet eller mer gis et tillegg på 4,1 %.
  • Arbeidstakere som ikke er plassert i stillingsgruppe gis et tillegg på 4,1 %.
  • Tilleggene er bruttotillegg. Deltidsansatte gis forholdsmessig tillegg.

Samtlige tillegg gis med 1. august som virkningstidspunkt.

Overenskomstens minstelønnsbestemmelser endres slik med virkning fra 1. august 2022:

Stillingsgruppe 4 - Stillinger hvor det kreves høyskoleutdanning
0 års lønnsansiennitet kr. 437.000,- pr. år. (inntil 14 000,- økning)
4 års lønnsansiennitet kr. 453.000,- pr. år. (inntil 14 000,- økning)
8 års lønnsansiennitet kr. 478.000,- pr. år. (inntil 14 000,- økning)
10 års lønnsansiennitet kr. 538.000,- pr. år. (inntil 21 000,- økning)

Stillingsgruppe 5 – Stillinger hvor det kreves høyskoleutdanning med spesialutdanning
0 års lønnsansiennitet kr. 490.000,- pr. år. (inntil 20 000,- økning)
4 års lønnsansiennitet kr. 513.000,- pr. år. (inntil 17 000,- økning)
8 års lønnsansiennitet kr. 549.000,- pr. år. (inntil 17 000,- økning)
10 års lønnsansiennitet kr. 602.000,- pr. år (inntil 32 000,- økning)

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1992 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer 33 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre er hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. FO vil være en ressurs i tariffpolitiske og samfunnspolitiske spørsmål. Fordi vi står opp for dem, som står opp for andre.