Enighet i meklingen for egg- og fjærfekjøttindustrien

Det ble i kveld enighet i meklingen mellom NHO Mat og Drikke og NNN i meklingen om overenskomsten for egg- og fjærfekjøttindustrien.

Etter at det ble brudd i forhandlingene i november, møttes partene hos Riksmekler torsdag 17. desember. -Vi er tilfredse med å ha kommet frem til en løsning, sier Camilla S. Roander forhandlingsleder fra NHO Mat og Drikke.

I tillegg til å tydeliggjøre bestemmelser på arbeidstid, ble partene blant annet enige om følgende punkter:

• Minstelønnssatsen økes med kr. 5,60 til kr. 189,30.
  • Generelt tillegg på kr. 0,50.
  • Justering av 5 og 10 års ansiennitet på kr. 0,30 opp til kr. 4,30.
  • Justering av fagbrevtillegg med kr. 0,50 opp til kr. 11,50.

Oppgjøret går til uravstemning med frist 21. januar 2021. Lokale forhandlinger kan ikke starte før avstemningen er avgjort.

Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør NHO Mat og Drikke, 481 37 234 / ingunn.eriksen@nhomd.no