Enighet i meklingen for baker- og konditorfagene

Etter to dagers mekling, ble det søndag 8. november enighet mellom NHO Mat og Drikke og NNN i meklingen på overenskomsten for baker- og konditorfagene. –Vi er tilfredse med å ha kommet til en løsning, sier Camilla S. Roander i NHO Mat og Drikke

Meklingen startet lørdag 7. november og søndags kveld ble partene enige. – Oppgjøret landet innenfor rammene i frontfaget og er i tråd med de øvrige oppgjørene våre i høst, sier Roander som ledet forhandlingene på vegne av NHO Mat og Drikke. I forkant av meklingen hadde NNN meldt plassfratredelse for totalt 526 ansatte i 15 bedrifter.

Partene ble i meklingen blant annet enige om følgende:

• Generelt tillegg på kr 0,50 pr time pr 1. mai
  • Minstelønnssatsen øker med kr 5,60 pr time til kr 189,30 pr 1. mai
  • Økning av 6 års ansiennitetssats med kr 0,25 til kr 4,- pr time pr 1. oktober

Meklingsresultatet går til uravstemning med svarfrist den 4. desember. De lokale forhandlingene kan ikke starte før vedtaket fra uravstemningen foreligger.

For mer informasjon, ta kontakt med Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør NHO Mat og Drikke, 48 13 72 34/ ingunn.eriksen@nhomd.no