Enighet i lønnsoppgjøret for ideell sektor

Ansatte i ideell virksomhet er sikret lik lønnsvekst som ansatte i det offentlige. FO-leder er fornøyd med resultatet.

– Dette var det vi jobbet for. At medlemmene våre i private ideelle tjenester skal ha lik lønnsvekst som kollegaene sine i offentlig sektor, sier Mimmi Kvisvik, FOs forbundsleder om resultatet.

Tirsdag ettermiddag kom partene til enighet i lønnsoppgjøret for tariffområdet Virke-HUK. Området omfatter ideelle virksomheter innenfor helse, utdanning og kultur og er delt inn i flere tariffavtaler.

– Medlemmene våre som for eksempel følger vilkårene i KS kan forvente mellom 1 400 og 1 900kr ekstra i året. Jeg anbefaler medlemmer til å ta kontakt med sin tillitsvalgte eller fylkesavdelingen sin dersom de lurer på hvor mye de får i lønnsøkning, sier Kvisvik.

I tillegg fikk FO gjennomslag for at partene sammen skal følge opp Aktivitets- og redegjørelsesplikten, kjent som ARP. Dette kommer tydelig frem i protokollen. Dette har vært en viktig sak for FO i årets hovedtariffoppgjør.

– Kvinner tjener i snitt 87,6 kroner for hver hundrelapp en mann tjener. Hvis dagens utvikling fortsetter, vil det ta over 50 år før vi oppnår likelønn i Norge. Aktivitets- og redegjørelsesplikten er et viktig verktøy hvor arbeidsgiver må jobbe aktivt for å få ned lønnsforskjellene i egen virksomhet og redegjøre for hvordan de jobber. Dette er en viktig seier for likelønn, sier Kvisvik.

Fellesorganisasjonen (FO) er fagforeningen og profesjonsforbund for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. I dag har vi 31 000 medlemmer hvor over 80% er kvinner.

FO er både fagforening og profesjonsforbund. Det betyr at vi jobber for medlemmenes
lønns- og arbeidsvilkår, i tillegg til profesjonenes fagfelt og interesser.

FO er et medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Vi er en medieressurs spesielt når det gjelder barnevern, vold, trusler og netthets i arbeidslivet, tariff og likelønn.

Vi kan også mye om NAV og fattigdomsbekjempelse, levekår og rettssikkerhet for mennesker med utviklingshemning, asyl- og flyktningpolitikk og likestilling.

Hovedmålet til FO er å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsforhold og ivareta deres yrkesfaglige interesser.