Endring av eierskap i Moelven Industrier ASA

Felleskjøpet Agri SA har sammen med Viken Skog SA og AT Skog SA, opprettet selskapet Skog AS. Skog AS har inngått bindende avtale om kjøp av Felleskjøpet Agri SA og Eidsiva Vekst AS sine aksjeposter i Moelven Industrier ASA.

Selgerne overdrar samlet 51 338 629 aksjer, hvorav 20 535 452 aksjer (tilsvarende 15,85 %) overdras fra Felleskjøpet Agri SA og 30 803 177 aksjer (tilsvarende 23,78 %) fra Eidsiva Vekst AS.

Aksjesalget utløser forkjøpsrett. Det foreligger ikke øvrige betingelser for gjennomføring av aksjeoverdragelsen. Transaksjonen forventes gjennomført tidlig i 2020.

«Moelven er et godt selskap med et betydelig potensial. I en situasjon der Eidsiva har ønsket å selge sine aksjer, bidrar vi gjennom dette til en god løsning for Moelven og Moelven sine eiere», sier Konsernsjef i Felleskjøpet Agri John Arne Ulvan.

Felleskjøpet har en omsetning på 16 milliarder og 3600 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.