En vanlig husholdning kaster mat for 10 000 kroner i året

Kaster mat for 12,5 milliarder kroner i året
- Matsvinn foregår i alle ledd i matverdikjeden, fra produksjon, i industri og handel til forbruker. Likevel er det hjemme hos oss forbrukere matsvinnet beregnes å være størst, en husholdning på fire personer kaster 160 kg mat i året, noe som tilsvarer 10 000 kroner i året[1], forteller Knut Bjørgen, leder kommunikasjon og marked i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.
Bjørgen opplyser om at disse beregningene ble gjort i 2020 og forteller at matsvinnet i forbrukerleddet da hadde en verdi på ca.12,5 milliarder kroner i året [2].
Penger som kunne blitt brukt på å dekke økte faste kostnader går rett i søpla
-Med de matvareprisene vi ser nå blir nok summen langt høyere. I stedet for å bokstavelig talt kaste pengene rett i søpla, kunne mange brukt disse pengene på å dekke de stadig økende faste kostnadene. Det er mye å spare på å spise opp alt du har i kjøleskapet, og bruke restene smart, forteller Iselin Bogstrand Sagen som er ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Hvorfor kaster vi mat?
Sagen forteller at mange lager for mye middagsmat og ikke vet hva de skal bruke restene til og fortsetter;
-Matvarer blir bortgjemt innerst i kjøleskapet, og mange kaster når de ser på datoen, selv før de har vurdert om maten fortsatt er spiselig. Det er lurt å ta seg en titt i kjøleskapet før man handler, alt for mange er dårlige på å planlegge og ender med å kjøpe for mye mat og mister oversikten. Kunnskap om riktig oppbevaring og noen matreddertips er nok også på sin plass. En myk gulrot trenger du ikke kaste.
På nettsidene til Opplysningskontorene i landbruket* finnes det gode råd om hvordan man kan bruke opp restene og kaste mindre mat.
Vinn – vinn
-Det kommer ofte noen positive effekter av enhver krise. Under usikre økonomiske tider og en presset lommebok hos forbrukeren tror jeg mange kommer til å bli flinkere til å bruke opp restene, og til å ta seg en ekstra titt i kjøleskapet før de handler. Det vil være bra for både lommeboken og miljøet, avslutter Torunn Nordbø, daglig leder for Opplysningskontoret for brød og korn.
5 enkle tips fra Opplysningskontorene i landbruket:
- Planlegg godt: Lag ukemeny og planlegg innkjøp. Skaff deg oversikt over hva du allerede har i kjøleskap og brødboks før du handler.
- Oppbevar maten riktig: Hold maten ved rett temperatur i egnet emballasje. Kjøleskapet skal holde mellom 2-4 grader og fryseren –18 grader.
- Bruk sansene: Se, lukt og smak for å vurdere om maten fortsatt er god. “Best før dato” og “siste forbruksdag” er ikke det samme.
- Organiser kjøleskapet: Hold orden i kjøleskapet slik at du får god oversikt og sørger for at den eldste maten blir brukt først.
- Spis opp restene: Rydd i kjøleskapet og fryser, og bruk opp restemat så ofte du kan.
Dette kaster vi mest av:
- Måltidsrester: 12,5 kg (31 %)
- Frukt og grønt: 8,8 kg (22 %)
- Brød og bakervarer: 7,3 kg (18 %)
- Kjøtt og fisk: 3,3 kg (8,2 %)
- Melk og meieriprodukter: 2,1 kg (5,2%)
*Opplysningskontorene i landbruket består av Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no), Opplysningskontoret for egg og kjøtt (matprat.no), Opplysningskontoret for brød og korn (brodogkorn.no) og Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no).
[1] FAO (2011). Global Food Losses and Food Waste. Extent, Causes and Prevention.
[2]NORSUS (2021). Sektorrapport for matbransjen, offentlig sektor og husholdningsleddet.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring og pressekontakt
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder


Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
«5 om dagen»-barnehager gir barna mer frukt og grønt29.8.2025 08:11:36 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser markant forbedring de siste ni årene.
Dårligere matpakker når barna blir eldre – grønt faller bort og lyst brød tar over20.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser tydelige forskjeller i hva barn får med seg i matpakken – avhengig av alder. Mens barneskoleelever (5–12 år) i stor grad får med seg frukt, grønnsaker og grove brødvarer, blir matpakkene både enklere og mindre næringsrike når barna blir tenåringer.
Altfor mange barn får energibar i matpakken – burde vært mer frukt og grønt11.8.2025 10:30:12 CEST | Pressemelding
Én av fire barn i alderen 11–12 år får med seg energibar i skolesekken. Samtidig mangler mange noe av det aller viktigste: frukt og grønnsaker. Over halvparten av elever mellom 11-16 år får ikke med frukt eller bær, og over 70 prosent mangler grønnsaker eller salat.
7 av 10 barnehageansatte rapporterer om klemmeposer i matpakkene8.8.2025 13:44:56 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at 72 % av barnehageansatte sier de ser klemmeposer i barnas matbokser (1). Søte klemmeposer hører ikke hjemme i matboksen, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Ligger an til rekordår for norske epler29.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
De siste fruktprognosene fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS) antyder at det kan høstes rekordmye epler i år. Det lover godt for alle som ønsker å nyte norske epler langt utover høsten – og kanskje helt til påske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom