Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

En pølse blir ikke mer lokal enn denne!

Lammepølsen Lambertseter fikk tildelt Spesialitetsmerket på Meny Lambertseter sammen med pølsene Ring 1 og Sinsenkrysset. - Helt rått! sa administrerende direktør i Meny Vegard Kjuus om de tre rå pølsene fra Metervare pølsefabrikk på Sinsen.
Spesialitet-tildeling på Meny Lambertseter. F.v. Adm.dir i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist, butikksjef Meny Lambertseter Kristian Grande, daglig leder i Metervare Brit Selebø, eier Metervare Tommy Østhagen, produksjonssjef Metervare Helge Tungen, pølsemakerlærling Tobias Reitan, adm. dir. i Meny Vegard Kjuus. Foran f.v. salgs- og markedskoordinatorer Metervare Ann Helen Gjerstad og Marie Lyngvær. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.

Pølser fra hjertet av Oslo

- Meny lever av håndverk og innovasjon som Metervare i aller høyeste grad representerer. Det er ingen tvil om at Metervare har gitt pølsemarkedet et solid løft. Det er rett og slett helt rått og imponerende jobbet, sa administrerende direktør i Meny Vegard Kjuus.

Pølsene fra Metervare får navn fra steder i Oslo. Da den rå lammepølsen Lambertseter skulle tildeles Spesialitet fantes det ikke noe bedre sted å ha tildelingen enn på Meny Lambertseter. Butikksjef Kristian Grande kunne fortelle at lammepølsen er en favoritt blant kundene.

I tillegg til å lage pølser i særklasse er Metervare en viktig lærlingbedrift som sørger for å bevare håndverket i pølsemakerfaget. - Ikke bare lager de utsøkte ferske pølser 200 meter fra selve Sinsenkrysset - Metervare har 3 av 9 pølsemakerlærlinger i Norge, sa administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.

Pølser i særklasse

Metervare har tidligere fått Spesialitet for hele fire produkter og kunne nå utvide samlingen med tre produkter til - denne gangen tre rå pølser som er i særklasse i sin kategori.

Lambertseter er en lammepølse laget av norsk lammekjøtt tilsatt bakt hvitløk, brent pepper og rosmarin. I følge juryen er Lambertseter en grov, saftig og svært smaksrik lammepølse med en perfekt balanse mellom krydder, salt og kjøtt.

Sinsenkrysset er en rå pølse av typen Salsiccia. Den er tilsatt bakt hvitløk, chipotle, fennikelfrø, brent pepper og rosmarin. Sinsenkrysset er i følge juryen en pølse i særklasse i sin kategori med en særs vellykket krydderbalanse.

Ring 1 er en rå svinepølse som henter inspirasjon fra den franske Toulouse-pølsen. Smakstilsetningene består av bakt hvitløk, muskatnøtt, brent pepper, nellik, kanel og timian. Juryen trekker fram en perfekt konsistens og at de varme kryddertonene av kanel og nellik balanserer godt med svinekjøttet.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen Spesialitet er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren veien til god lokal mat og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge, og ordningen forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkter som blir tildelt dette merket skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori.

Eier og gründer bak Metervare Tommy Østhagen. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.
Butikksjef hos Meny Lambertseter Kristian Grande med pølsa Lambertseter som ble tildelt Spesialitet. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.
Metervare har hele 7 produkter som har kommet gjennom fagjuryens nåløye og er merket med Spesialitet. Foto: Lisa Westgaard.