En ny Klarna-butikk hvert 8. minutt – og mer enn 1000 nye i Norge i 2019!
- Dette har vært nok et formidabelt år, både for Klarna i Norge og ikke minst Klarna internasjonalt. Bare i Norge har Klarna så langt i år fått mer enn 1000 nye butikker. Internasjonalt har vi samlet sett fått 60 000 nye butikker. Mange av disse er blant verdens største merkevarer, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Hver dag kommer det til titusenvis av nye kunder til Klarnas betalingstjenester. Veksten det siste året har vært spesielt sterk i USA og Storbritannia. Samlet sett har nå mer enn 190 000 nettbutikker, fysiske butikker og kjeder tatt i bruk Klarnas betalingssystemer. Sammenlignet med hele fjoråret er veksttakten 140 prosent høyere i år.
Effektene hos butikker og forhandlere som har tatt i bruk Klarna er svært positive. Amerikanske butikker som tilbyr rentefri nedbetaling delt opp i fire har økt sin gjennomsnittlige ordreverdi med 68 prosent. Antall konverteringer, sammenlignet med kort, er 44 prosent høyere. Innkjøpsfrekvensen har også gått opp med 21 prosent.
- Detaljhandelen går gjennom en radikal forandring
Blant de globale merkevarene som nå har gått live med Klarna er H&M, IKEA, Adidas, Nike, Samsung, River Island,, Abercrombie & Fitch, ASOS, Timberland, Swarovski, S av Serena Williams, ACNE studios, Lulus, Romwe, Michael Kors, Wayfair, Expedia Group, Shein, Peloton, Ticketmaster, Sephora, Boohoo, Made.com, Missguided, Beauty Bay, Gymshark, Bose og Superdry.
- Detaljhandelen går gjennom en radikal forandring som drives frem av forbrukere som forventer seg mer åpenhet, fleksibilitet og intuitive tjenester. Våre partnere over hele verden forstår at de for å være konkurransedyktige og bygge lojalitet må tenke gjennom hele kundeopplevelsen, ikke bare selve transaksjonen. Med Klarnas nådeløse fokus på å levere en eksepsjonell shoppingopplevelse, bygger vi en fremtid for detaljhandelen. Den øker ikke bare engasjement og rekkevidde, men bygger og øker kundenes lojalitet og preferanser, sier gründer og Klarnas CEO, Sebastian Siemiatkowski.
16 millioner nye brukere globalt
Ved utgangen av oktober hadde mer enn 16 millioner nye forbrukere over hele verden tatt i bruk Klarna. I USA vokser antallet nye forbrukere akkurat nå med en hastighet på seks millioner årlig. I Storbritannia har seks millioner forbrukere benyttet Klarnas tjenester, og 55 000 nye kommer for tiden til hver eneste uke. I flere markeder gjør over 70 prosent av brukerne gjentatte transaksjoner i løpet av en 12 måneders periode. Gjennom Klarnas egne kanaler kommer det millioner av henvisninger og trafikk hver måned til Klarna-forhandlere og butikker, da mange forbrukere aktivt søker steder hvor de kan handle med Klarna.
Stor interesse blant norske brands
I Norge har store merkevarer som blant annet Helly Hansen, Jernia, Bergans, Illums, Anton Sport og Haugenbok valgt å knytte seg til Klarnas betalingsløsninger det siste året.
- Vår visjon er ganske enkelt å forenkle shoppingopplevelsen så mye som mulig. Vi vet at forbrukerne vil ha det fleksibelt og smidig. Når vi fortsetter å øke tilbudet med stadig nye tjenester og innenfor nye segmenter, er jeg trygg på at både butikkene og kundene fortsatt vil få den beste handleopplevelsen med Klarna, sier markedsdirektør i Norge, Thomas Elvestad.
Internasjonal suksess med shopping-app
Klarnas nye shopping-app har blitt svært godt mottatt i USA. Bare fra juli til september i år har antall aktive brukere økt med nesten 160 prosent. Omtrent 70 prosent av kundene har også gjort gjentatte kjøp med Klarnas shoppingfunksjon i appen. Antall transaksjoner i appen vokser akkurat nå med en hastighet som tilsvarer 4,5 millioner per år.
I oktober var Klarnas app den største shopping-appen på Google Play Store i USA. Klarna-appen er også den klart mest nedlastede i USA. Den har mer enn 100 000 flere nedlastinger per måned enn den neste appen på listen.
Klarna-appen vil fortsatt utvikles for å gi kundene åpenhet, kontroll og en smoooth og enkel håndtering av både shopping og betaling. Det inkluderer meldinger om prisreduksjoner, vennlige påminnelser om at det på tide å betale, sporing av leveranser, en personlig økonomisk oversikt og muligheten til enkelt å dele sine favorittprodukter og ønskeliste. I løpet av oktober ble appen lastet ned 25 000 ganger daglig.
10 000 fysiske butikker bruker Klarnas betalingsløsninger
Muligheten for å kunne bruke Klarna overalt utvikles også i et høyt tempo. Det finnes nå 10 000 butikker med Klarnas egne løsninger for fysiske butikker. Disse inkluderer blant annet H&M, Samsung, Schuh, Halfords, Dish, Peloton, Saatva, OnePlus, iSmash, Thai Airways, Gina Tricot og XXL. Globalt har instore-volumet økt med over 90 prosent siden starten av året.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom