Én av ti menn kjørte uten redningsvest: – Husk redningsvest og kjør forsiktig

Langt flere menn enn kvinner har kjørt fritidsbåt uten redningsvest det siste året. Menn har også opplevd flere skader på båten enn kvinner, men er de som oftest tar båtførerprøven.
Foto: iStock/gradyreese

Det viser en landrepresentativ undersøkelse utført av Norstat for Codan Forsikring og tall fra båtførerregisteret.

I fjor var det ekstra mange ferske båteiere på fjorden, med flere enn vanlig på norgesferie. Det synes også på bransjens skadestatistikk. Antall båtskader økte med 25 prosent fra 2019 til 2020, og erstatningene økte med 20 prosent. Samlet erstatning ble på rekordhøye 608 millioner kroner, ifølge tall fra Finans Norge.

– Menn er overrepresentert, både når det gjelder personskader og ved skader på selve båten. Vi håper på færre uhell og ulykker i sommer, og vi oppfordrer alle til å ta det rolig og huske vest i båt, sier Andrea Lervik Lystad, skadesjef for båt i Codan Forsikring.

Flere tok båtførerprøven i fjor

Tall fra båtførerregisteret viser at over 4 000 flere tok båtførerprøven i fjor, en økning på 17 prosent fra 2019. Det var fremdeles flest menn som tok båtførerprøven, i fjor var to av tre menn.

Båtførerregisteret fører oversikt over alle som har gyldig båtførerbevis i Norge. Alle født senere enn 1980 må ta dette for å føre fritidsbåter over 8 meter eller med over 25 hestekrefter.

– Før loven kom utgjorde aldersgruppen født før 1980 nær 40 prosent av de som tok båtførerprøven. Nå er det under 10 prosent. Selv om det ikke er lovpålagt, kan det være nyttig med tanke på egen mestring og skadeforebygging, sier Bernt Nilsen i Norsk Test, som har ansvar for driften av båtførerregisteret i Norge.

Yngre kjører oftere med beruset båtfører

Undersøkelsen fra Codan viser at de yngre oftere har sittet på med en lett beruset eller ruspåvirket båtfører, enn eldre. Undersøkelsen viser ingen signifikant forskjell mellom menn og kvinner.

–  La båten stå hvis du har promille. Vær forsiktig og pass på hverandre, oppfordrer Lystad.

Fakta fra undersøkelsen

I spørsmål om hva de har gjort de siste 12 månedene, svarer befolkningen følgende:

• 10 prosent av menn og 4 prosent av kvinner sier at de har kjørt båt uten flytevest eller redningsvest. Det er færrest over 60 år som har gjort dette.
  • 2 prosent svarer at de har sittet på med en lett beruset eller ruspåvirket båtfører. Tallet er høyest i aldersgruppen 18-29 år, der 5 prosent svarer dette. Ingen over 60 år har svart at de har sittet på med lett beruset eller ruspåvirket båtfører.

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Codan Forsikring på web i et landsrepresentativt utvalg på 1001 respondenter i februar 2021.

Foto: iStock/gradyreese