Elevorganisasjonen: Dette betyr seier!

Edvard Botterli Udnæs, leder av Elevorganisasjonen.

Hurdalsplattformen har vage skolepunkter, men det blir umulig å ikke gi elevene gjennomslag, mener Elevorganisasjonen. “Vi gleder oss til at Støre og Vedum innser at de har gitt oss store seire” sier Edvard Botterli Udnæs, leder av Elevorganisasjonen.

Han peker spesielt på formuleringen om fraværsgrensa.

– Punktet om fraværsregler er egentlig bare en komplisert måte å si at de skal fjerne fraværsgrensa. Det er nemlig umulig å nå målene deres når man fortsatt stryker elever over en viss fraværsprosent, mener Botterli Udnæs. Han etterlyser et reglement som behandler fravær som et symptom på et problem, ikke som latskap.

Også på eksamen innkasserer elevlederen en seier.

– Regjeringen sier de vil se på andre vurderingsformer, noe som er et stort gjennomslag for oss i en sak vi har kjempet for siden 60-tallet. Den utdaterte eksamenen vi har i dag stride i mot Fagfornyelsen og det innrømmer regjeringen i plattformen sin, sier Botterli Udnæs.

Han savner derimot en mer aktiv yrkesfagspolitikk.

– Regjeringen vil fullfinansiere utstyrsstipendet og har noen grep for flere læreplasser, men dette er langt ifra det vi så for oss da Arbeiderpartiet lovet oss et yrkesfagsløft. Dette er mer et lite dytt enn et løft, men vi ser frem til å hjelpe regjeringen og stortinget med å satse kraftig på yrkesfag. Da er det bare å lytte til oss, smiler han.

Edvard Botterli Udnæs, leder av Elevorganisasjonen.

Om Elevorganisasjonen

Elevorganisasjonen
Kolstadgata 1

Følg pressemeldinger fra Elevorganisasjonen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elevorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elevorganisasjonen