Elektrifiserer E39 Kristiansand-Ålgård

– Rekkeviddeangst og ladekø skal bli fremmedord for de som kjører på vår nye E39, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
«EL39» er Nye Veiers pilot og et mulig fremtidig konsept for hvordan ledeinfrastruktur bygges ut i selskapets portefølje av strekninger. Nye Veier skal gjøre det enklere å lade langs den nye veien. E39 skal bedre trafikksikkerheten, binde regionen tettere sammen og halvere reisetiden mellom de to viktige byregionene Kristiansand og Stavanger. Mange ladepunkt og ikke minst god kapasitet er viktig for å lykkes.
Pilotprosjekt
– Vi må få på plass tilstrekkelig kapasitet, flere ladere og helhetlige løsninger, og her går Nye Veier foran med sitt konsept EL39. Vi har lenge etterspurt helhetlig planlegging av hurtiglading, å gjøre det i forbindelse med bygging av ny vei er framtidsrettet, ressursbesparende og noe vi virkelig heier på. Årets sommer var en stresstest av ladenettverket. Køene i år må være et varsko. Det må være like enkelt å lade som å fylle bensin- og diesel om elbil skal bli for alle, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nye Veier-sjefen er opptatt av at det skal være enkelt å kjøre elbil på selskapets strekninger.
- Nye Veier skal bidra til at Norge når våre felles klimamål. Da legger vi til rette for at det blir lett å lade langs veien. Høy trafikksikkerhet, halvert reisetid, biler uten utslipp og rask lading er viktig for bilistene. I sommer så vi mange tilfeller av lang ladekø og ladere som ikke virket. Skal vi bygge veier for fremtiden, må vi unngå slikt, sier Aanesland.
Helhetlig planlegging
Mest mulig vei for pengene er fortsatt målet når Nye Veier skal utvikle, bygge og drifte E39 mellom Kristiansand og Ålgård. E39 er det største helhetlige veiprosjektet i Norge. 17 mil med motorvei og nødvendig lading skal bygges som en helhet. Til nå har plasseringen av ladestasjoner vært drevet av energiselskapene som leverer løsninger for lading. Nå skal markedet få lov å konkurrere om kundene med attraktive arealer – særlig ved kryssene langs E39. Det skal gi trafikantene stor fleksibilitet for hvor og når de ønsker å lade bilen.
- Norge har tydelige mål om å redusere utslippene fra transportsektoren. For trafikantene betyr dette at overgangen til biler med nullutslipp må skje raskere. Nå girer vi opp vårt bidrag til en omstilling av samfunnet mot store reduksjoner i utslipp av klimagasser, sier Aanesland.
Erfaringene med EL39 skal brukes langs alle veistrekningene som Nye Veier skal planlegge og bygge.
- EL39 er en innovasjon, og innovasjon er et viktig for å skape mest mulig vei for pengene. Vi er en betydelig offentlig byggherre, og vi skal være til nytte for trafikantene. Bilistene forventer at vi legger godt til rette for at problemfri bruk av elbil, og at Norge kan bidra til å nå klimamålene. Nå må vi komme i gang så vi når målene om reduksjon i utslipp av klimagasser, sier Anette Aanesland.
Kontakter
Adm. direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, tlf. 951 20 546
Bilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom