Eldrebrølet skal lyde fra Fløyen

Lederen i Sykepleierforbundet kommer til Bergen for å avduke spektakulær gatekunst på Fløyen fredag den 26. juni kl. 14.

Verdens helseorganisasjon (WHO) vedtok for flere år siden at 2020 skulle være sykepleiernes og jordmødrenes år. Ingen så da for seg at det så til de grader skulle bli sykepleiernes år.

Norsk Sykepleierforbund markerer dette med gatekunst ulike steder i landet.  Den 26. juni avdukes et maleri ved Fløyen av Irene Vågen som er sykepleier på Luranetunet på Os. Vågen står også bak facebookgruppen «Eldrebrølet».  Kunstneren er Gurdish Hausdal, som har kunstnernavnet Dish.

Det første kunstverket ble avduket i Oslo den 12. mai. Da var det intensivsykepleier Anniken Maamoen som ble malt av kunstner og sykepleierstudent Håkon Børs-Lind.

Forbundsleder i NSF, Lill Sverresdatter Larsen, vil holde tale om de store utfordringene i eldreomsorgen. Det er stor sykepleiermangel i kommunene. Ifølge KS er sykepleiere den yrkesgruppen som det er vanskeligst å rekruttere og Navs bedriftsbarometer viser at sykepleiere er den yrkesgruppen som det er størst mangel på. I 2019 var mangelen på nesten 6000 sykepleiere og spesialsykepleiere.

Kommunikasjonssjef arvid.libak@nsf.no , tlf. 90880518
Seniorrådgiver kristin.henriksen@nsf.no , tlf. 922 20 668