Ekstremvær bekymrer få i Nord-Norge

På Vestlandet og i Oslo tror 1 av 4 at boligen kan rammes økonomisk av ekstremvær, mens kun halvparten så mange i Nord-Norge tror det samme. – Det er ingen grunn til å tro at Nord-Norge skal skjermes for ekstremvær, mener forsikringsselskap.

VERST SISTE TI ÅR: Seks av de ti verste naturskadeårene siden 1980 har forekommet etter 2010. Foto: istock

Norstat har på vegne av Codan Forsikring undersøkt om nordmenn mener ekstremvær vil få større økonomiske konsekvenser for boligen deres i løpet av de neste fem årene. På landsbasis svarer 21 prosent at de mener det. Mens 25 prosent på Vestlandet og 24 prosent i Oslo mener dette, mener kun 12 prosent i Nord-Norge det samme.

– Vestlandet er mest utsatt, både når det gjelder nedbør og skred. Det er likevel ikke grunn til å tro at Nord-Norge skal bli mindre påvirket av ekstrem nedbør, sier seniorforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt.

Bare i høst har ekstremnedbør gitt svært mange vannskader flere steder i landet. Nye tall fra Finans Norge viser at det i september var vannskader for 400 millioner kroner, og nedbør var årsaken til en stor andel av disse.

Store storm-erstatninger i Nordland

Klimarelaterte skader på bygg og innbo er anslått til å ha kostet over 24 milliarder kroner de ti siste årene, ifølge Finans Norge. Vestlandsfylket Møre og Romsdal er mest stormutsatt, og står for rundt 20 prosent av storm-erstatningene. Nordland følger like bak med 17 prosent av storm-erstatningene.

– Følgene av ekstremvær kan bli kostbare. Derfor er det viktig å være klar over hvilke ekstremvær-hendelser som mest sannsynlig kan ramme der du bor. Langs kysten, både på Vestlandet og i Nord-Norge må man være forbedret på storm. Da er det viktig å sikre løse gjenstander som kan skade folk eller boligen, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Størst vannskade-utbetalinger

Finans Norges statistikk viser at tettbygde strøk som Oslo, Akershus og Rogaland har høyest vannskade-erstatninger etter ekstremnedbør. De siste ti årene har vannskader stått for over 60 prosent av forsikringsselskapenes ekstremværskade-erstatninger.

– Framover vil det bli mer ekstreme nedbørsmengder, som vil medføre flom og skred. På lengre sikt vil også stormflo og stigning i havnivå gi konsekvenser på steder folk bor. Det er lurt å ha en plan for hva man skal gjøre hvis det meldes om ekstremvær, for å minimere faren for ødeleggelser, sier seniorforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt.

Viktig å unngå råte

Vedlikehold av boligen er også viktig for å forebygge mot skader fra ekstremvær. Råte er et eksempel på noe som kan gjøre boligen mer utsatt for ekstremvær-skader, gjennom at bygningskonstruksjoner svekkes. Hvis det er en sammenheng mellom råte og skader på et bygg, kan forsikringserstatningen bli avkortet.

– Råtesopp er avhengig av fukt, derfor er det viktig å påse at bygningskledning og tak er tett. Bygningskledning bør rengjøres årlig og mose og vekst bør fjernes fra tak, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Fakta om undersøkelsen

I en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Codan Forsikring svarer 21 prosent at de mener ekstremvær vil få større økonomiske konsekvenser for boligen deres i løpet av de neste fem årene.

• I Nord-Norge mener 12 prosent dette.
  • I Midt-Norge mener 19 prosent dette.
  • På Vestlandet mener 25 prosent dette.
  • På Østlandet mener 21 prosent dette.
  • På Sørlandet (inkludert Telemark) mener 17 prosent dette
  • I Oslo mener 24 prosent dette.

Fakta om ekstremværskader

• Seks av de ti verste naturskadeårene siden 1980 har forekommet etter 2010.
  • Fordeling av anslått erstatning mellom ulike ekstremværskader siste 10 år:
  • Vannrelaterte skader (flom, stormflo, stopp i avløp, tilbakeslag, annen vanntrenging utenfra): 63 prosent
  • Storm: 20 prosent
  • Frost: 14 prosent
  • Skred: 3 prosent
  • Storm medfører ofte et høyt totalt erstatningsbeløp på grunn av mange skader.
  • Skred og flom ofte gir færre skader, men høyere gjennomsnittlig erstatningsbeløp per skade.

Kilde: Finans Norge og Norsk Naturskadepool

Råd for å forebygge

• Ved flom- og jordskredfare bør kummer og sluker renskes, slik at overflatevann kan renne fritt. Dører og vinduer til kjeller bør holdes lukket, og du bør dekke til med sandsekker om nødvendig.
  • Ved fare for storm bør løse eiendeler festes godt eller tas inn.
  • Kjeller, bod og andre rom som kan bli utsatt for flom bør tømmes. Hvis vinduer eller kledning ødelegges av ekstremvær er det viktig å dekke med presenning, slik at det ikke kan regne inn.

Kilde: Varsom.no og Codan Forsikring

MER FLOM OG SKRED: – Framover vil det bli mer ekstreme nedbørsmengder, som vil medføre flom og skred, sier seniorforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt. Foto: Kristiansand, 3, oktober 2017: Tovdalselva i Kristiansand flommer over/istock
EKSTREMVÆR KOSTER: Mer ekstremvær betyr flere vannskader i boliger. Foto: istock

Følg saker fra Codan Forsikring