Eksplosiv vekst i snussalg på nett

Snussalget på nett i løpet av januar og februar har økt med ekstreme 246 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nedstengningen av grensehandelen og strenge koronatiltak flere steder er trolig hovedårsaken til den eksplosive veksten.

Salget av snus på nett i Norge har faktisk økt hele 5 ganger så mye som i Sverige i den samme perioden. Der økte det «bare» 55 prosent.

– Mange snusere kjøper gjerne en boks når de går forbi en butikk. Med de mange begrensningene på sosial mobilitet er det tydelig at langt flere nå har fått øynene opp for muligheten til å handle dette på nett i større kvantum. Den kraftige reduksjonen i grensehandel og taxfree-handel i forbindelse med utenlandsreiser har også en påvirkning, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Størst vekst i Oslo og minst i Agder

Klarna er en betalings- og shoppingtjeneste som blir brukt av mer enn 9700 norske nettbutikker. Det er omsetningsstatistikk fra nettbutikkene som selger snus som viser den kraftige økningen fra samme periode i fjor.

Klart størst har salget av snus på nett i Oslo vært. Her kjøper i gjennomsnitt hver innbygger hele 26 prosent mer snus på nett enn i landet ellers. Lavest er salget av snus på nett i Agder. Her handler gjennomsnittsinnbyggeren 34 prosent mindre enn landsgjennomsnittet.

Har økt snussalget 600 prosent flere steder

Ifølge salgstall fra netthandelsaktøren Haypp Group er det spesielt i områder med relativt kort reisevei til populære grensehandelssteder som Charlottenberg og Tökfors økningen har vært størst. Haypp Group står blant annet bak snuslageret.no som er blant de største på det norske markedet

– Vi har hatt en økning på nesten 600 prosent på flere steder som har mindre enn 95 minutters reisevei til handlesentrene der mye av grensehandelen skjer. Det innebærer faktisk mer enn 15 000 nye kunder fra disse to områdene til vår norske nettbutikk, sier kommunikasjonssjef i Haypp Group, Markus Lindblad.

Ifølge den svenske varianten av Statistisk Sentralbyrå, Statistika Centralbyrån (SCB) ble dagligvarehandelen i svenske kommuner langs grensen mot Norge i gjennomsnitt redusert med 35 prosent. I Strømstad var reduksjonen på hele 62 prosent.

Redusert snusavgift kan gi mer varig endringer av handlemønsteret

– Det endrede kjøpsmønsteret kan være starten på en mer varig endring, hvor kjøp gjennom norske nettbutikker i større volum enn en boks av gangen blir vanligere. Avgiftsendringen som kom på snus fra årsskifte, hvor det ble noe rimeligere å kjøpe snus i Norge, kan muligens på sikt bidra noe til å redusere grensehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Eldre øker sin andel av netthandelen av snus mest

Ifølge omsetningsstatistikken til Klarna er det aldersgruppen over 66 år som økte sin andel av de totale innkjøpene i kategorien mest. Bare i januar i år økte denne gruppen sin andel med hele 23 prosent.

Fremdeles er det slik at menn er kraftig overrepresentert i kategorien. Kvinners andel av snuskjøpene sto for 36 prosent i den samme måneden.

Klarnas shoppingindeks for snus på nett, januar og februar 2021

Rogaland

Agder

66

*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer omsetningen i Norge per innbygger i snuskategorien i januar og februar 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person, sammenlignet med samme periode i fjor, enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad

Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.