Eksplosiv elbilinteresse etter innføring av bompenger i Tromsø

Del

Da bompengene kom til Tromsø økte interessen for elbil brått. – Nå vil folk i Tromsø kjøpe elbil, i mye større grad enn før bompengene kom. Dette viser at bompengefordelen er viktig for bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet. (Foto: NAF)
Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet. (Foto: NAF) NAF

Frem til nå har storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim ligget langt foran Tromsø i elbilinteresse. Men i NAFs Trafikantbarometer 2023, som gjennomføres ved hvert valg, øker andelen i Tromsø som sier deres neste bil blir en elbil kraftig.  

- I årets undersøkelse er interessen for elbil like stor i Tromsø som i de andre storbyene. Nå oppgir over halvparten av Tromsø-folket at deres neste bil blir en elbil, sier Sødal. 

Dette er et solid byks fra tidligere undersøkelser. I 2019 svarte 26 prosent i Tromsø at neste bil blir en elbil, og i 2021 37 prosent.  

- Bompengene har virkelig satt fart i elbilinteressen i Tromsø, slår Nils Sødal fast. 

Viser svakheten i bompengeordningen 

Stadig flere elbiler i Tromsø gjør at bypakken der ikke får inn like mye penger som de har beregnet. Elbiler har rabatt i bomringene og det er en av de viktigste fordelene for elbilistene.  

- Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet, mener Sødal.  

Byene kan ikke sette bompengene elbilister skal betale til mer enn 70 prosent av ordinær takst. Derfor vil inntektene i bypakkene gå ned dersom flere og flere i Tromsø kjøper seg en elbil.  

- Skal byen hente inn det de taper, må de skru opp taksten til bensin- og dieselbiler. Da vil den også kunne øke for elbilene, men det er bensin- og dieselbilistene som vil svi mest, sier NAF-rådgiveren. -Det er en utvikling vi advarer mot, avslutter han.  

Tabell

Jeg vil at min neste bil skal være en elbil

Trafikant-barometer (år) 

Norge 

Oslo 

StorOslo 

Bergen 

Trondheim 

Stavanger 

Tromsø 

2023 

47 % 

56 % 

53 % 

52 % 

52 % 

53 % 

52 % 

2021 

43 % 

50 % 

51 % 

54 % 

53 % 

45 % 

37 % 

2019 

37 % 

40 % 

41 % 

39 % 

45 % 

26 % 

Fakta 

NAF Trafikantbarometer 2023 er utført av Norstat for NAF i perioden januar- februar 2023. Totalt er 4242 personer spurt, og undersøkelsen er vektet på landsdel, alder og kjønn. Grafikken viser andel som svarer enig/svært enig på spørsmålet "Min neste bil blir en elbil", fra 2019 til 2023. Undersøkelsene i 2019 og 2021 er utført av Kantar for NAF.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tromsø har tatt igjen de andre storbyene i Norge i elbilinteresse. Innføringen av bompenger i byen, har ført til at interessen har skutt fart.
Tromsø har tatt igjen de andre storbyene i Norge i elbilinteresse. Innføringen av bompenger i byen, har ført til at interessen har skutt fart.
Last ned bilde
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye