Eksplosiv elbilinteresse etter innføring av bompenger i Tromsø
Da bompengene kom til Tromsø økte interessen for elbil brått. – Nå vil folk i Tromsø kjøpe elbil, i mye større grad enn før bompengene kom. Dette viser at bompengefordelen er viktig for bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Frem til nå har storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim ligget langt foran Tromsø i elbilinteresse. Men i NAFs Trafikantbarometer 2023, som gjennomføres ved hvert valg, øker andelen i Tromsø som sier deres neste bil blir en elbil kraftig.
- I årets undersøkelse er interessen for elbil like stor i Tromsø som i de andre storbyene. Nå oppgir over halvparten av Tromsø-folket at deres neste bil blir en elbil, sier Sødal.
Dette er et solid byks fra tidligere undersøkelser. I 2019 svarte 26 prosent i Tromsø at neste bil blir en elbil, og i 2021 37 prosent.
- Bompengene har virkelig satt fart i elbilinteressen i Tromsø, slår Nils Sødal fast.
Viser svakheten i bompengeordningen
Stadig flere elbiler i Tromsø gjør at bypakken der ikke får inn like mye penger som de har beregnet. Elbiler har rabatt i bomringene og det er en av de viktigste fordelene for elbilistene.
- Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet, mener Sødal.
Byene kan ikke sette bompengene elbilister skal betale til mer enn 70 prosent av ordinær takst. Derfor vil inntektene i bypakkene gå ned dersom flere og flere i Tromsø kjøper seg en elbil.
- Skal byen hente inn det de taper, må de skru opp taksten til bensin- og dieselbiler. Da vil den også kunne øke for elbilene, men det er bensin- og dieselbilistene som vil svi mest, sier NAF-rådgiveren. -Det er en utvikling vi advarer mot, avslutter han.
Tabell
Jeg vil at min neste bil skal være en elbil
Trafikant-barometer (år) |
Norge |
Oslo |
StorOslo |
Bergen |
Trondheim |
Stavanger |
Tromsø |
2023 |
47 % |
56 % |
53 % |
52 % |
52 % |
53 % |
52 % |
2021 |
43 % |
50 % |
51 % |
54 % |
53 % |
45 % |
37 % |
2019 |
37 % |
40 % |
41 % |
39 % |
45 % |
26 % |
Fakta
NAF Trafikantbarometer 2023 er utført av Norstat for NAF i perioden januar- februar 2023. Totalt er 4242 personer spurt, og undersøkelsen er vektet på landsdel, alder og kjønn. Grafikken viser andel som svarer enig/svært enig på spørsmålet "Min neste bil blir en elbil", fra 2019 til 2023. Undersøkelsene i 2019 og 2021 er utført av Kantar for NAF.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet6.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Trafikksikkerhet: 2 av 10 biler er eldre enn 16 år2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske biler har i snitt blitt to år eldre siden årtusenskiftet. - Dette er ikke bra for hverken trafikksikkerheten eller miljøet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Dårlig bilsalg gir frykt for elbil-brems29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I første kvartal i år er det solgt 4158 færre elbiler enn i 2023. – Vi frykter usikkerhet rundt elbilfordelene kan være med å bremse bilsalget, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom