Eiere av fritidsboliger med krav om strømstøtte (tilbakebetaling)

Norges Hytteforbund har gjennomført en spørreundersøkelse. I bakgrunn av de ekstremt høye strømkostnadene som rir landet og til dels hele Europa har Norges Hytteforbund sendt ut en enkel spørreundersøkelse til 2000 av våre medlemmer. Svarprosenten var over 50% og svarene er krystallklare. Eiere av fritidsboliger ber om strømstøtte på lik linje med eiere av privatboliger. Dette nærmer seg rett og slett overfakturering, sier Trond G. Hagen.

På forhånd hadde NHF sendt brev til NVE - Norges vassdrags- og energidirektorat og Olje- og energidepartementets (OED) hvor vårt syn ble fremmet, forteller Trond G. Hagen. Her påpekte vi særlig konsekvenser av ny nettleiestruktur.

Link til brevet her

Responsen på undersøkelsen har vært meget god og det er i grunn flere svar er noe overraskende for oss, sier Trond G. Hagen som er leder i Norges Hytteforbund.

Eiere av fritidsboliger ønsker strømstøtte

Kort fortalt ønsker hyttefolket at myndighetene tilpasser den nye ordningen på en slik måte at den også tilgodeser eiere av fritidsboliger. Staten tjener ekstremt godt på denne strømkrisen og det er ikke urimelig at eiere av fritidsboliger også nå blir tilgodesett.

Her finnes det ulike modeller som kan tas i bruk, men fellesnevneren er altså at hyttefolket forventer at også de blir tilgodesett med strømstøtte.

Videre sier Hagen at 69 % av de spurte ikke kjører el-bil på hytta. Vi syntes også var overraskende å få vite at hele 71% svarte at den høye strømprisen foreløbig ikke ville få innvirkning på om de ville reise på hytta eller ei.

Hele 64% av de spurte vet ikke hvordan den nye nettleiemodellen vil slå ut for de. Det forteller oss at nettleiemodellen er for komplisert, hvor eneste formål syntes å være å øke inntektene.

Hyttebruken er i endring

Hyttelivet har de siste 10-15 årene fått en helt annen bruksfrekvens. Vi må nå ta inn over oss at hytta er en del av flerhushjemmet, og at hytta inngår i familiens budsjett og regnskap som en del av husholdningen. Derfor mener også vi at det eneste rettferdige og fornuftige å sørge for at også eiere av fritidsboliger får tilbakebetalt det de har betalt for mye, avslutter Hagen.

I bakgrunn av de ekstremt høye strømkostnadene som rir landet og til dels hele Europa har Norges Hytteforbund sendt ut en enkel spørreundersøkelse til 2000 av våre medlemmer. Undersøkelsen ble avsluttet før Russland rykket inn i Ukraina.