Klarna

Eidfjord og Oslo på Black Week-shoppetoppen i Norge

Del
Mens Eidfjord kommune i Vestland er den kommunen i Norge hvor det per innbygger har blitt netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i løpet av Black Week, topper Oslo fylkeslisten for netthandel de siste åtte dagene.

Det viser helt ferske omsetningstall fra Klarna for alle norske fylker og kommuner fra de mer enn 12 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.

Samlet sett økte netthandelen fra mandag i Black Week til og med gårsdagens Cyber Monday med hele 13 prosent, sammenlignet med fjoråret. Cyber Monday alene økte med 18 prosent.

– Det er bemerkelsesverdig at netthanden i år fortsetter å øke fra unntaksåret i fjor, hvor strenge pandemitiltak ga en økning i preferansen for netthandel. Det viser at nordmenn foretrekker å gjøre mer av sin handling på nett enn før. Spesielt  i salgsperioder med mange tilbud, så er nettet en perfekt hjelp for å skille de gode fra de mindre gode kjøpene. Det er noe smarte shoppere vet å sette pris på, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Eidfjord på topp – Bærum handlet mest blant de store kommunene

Klarnas norske omsetningsstatistikk fra den viktigste drøye uken i året for norsk netthandel viser:

  • På fylkesnivå er det innbyggerne i Oslo som har netthandlet mest gjennom Klarnas løsninger de siste åtte dagene. Minst er handelen i Innlandet og Agder. En gjennomsnittsinnbygger i Oslo handlet 14 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
  • Eidfjord kommune i Vestland er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i Black Week, inklusive Cyber Monday. De handlet hele 77 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Austevoll, Vestland(+ 58 %), Iveland, Agder(+ 50 %) og Nesna i Nordland (+ 48 %).  
  • Blant de 10 mest folkerike kommunene ble det handlet mest i Bærum i Viken. Her har de netthandlet 23 prosent mer enn gjennomsnittet de siste åtte dagene.

– Handlemønsteret i årets Black Week-uke er noe endret fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, er det i år Black Friday og den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året, sier Elvestad.

Nesten 2 av 3 Black Week-kjøp foretatt av kvinner

Klarnas data viser at nesten 2 av 3 kjøp (62 %) i løpet av Black Week ble foretatt av kvinner. Aldersgruppene som handlet mest, og sto for hele 44 prosent av kjøpene, var de mellom 25 og 40 år. Minst ble det handlet i aldersgruppen 18-24 år (7 %).

Produktkategoriene som det ble handlet mest innenfor, sammenlignet med en gjennomsnittsdag i Black Week var barneprodukter, smykker og accessoirers og elektronikk.

– Dette er klassiske julegavekategorier og bekrefter egentlig bare det samme som våre undersøkelser viser. 2 av 3 nordmenn oppgir at de skal handle julegaver i Black Week, og kvinner står for en større andel av disse kjøpene enn menn. Denne tilbudsuken er for mange prisbevisste nordmenn starten på årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

Kommuneshoppetoppen, Black Week 2021

Kommune

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger*

Eidfjord

Vestland

177

Austevoll

Vestland

158

Iveland

Agder

150

Nesna

Nordland

148

Sirdal

Agder

146

Råde

Viken

141

Lærdal

Vestland

139

Osterøy

Vestland

138

Sauda

Rogaland

137

Lebesby

Troms og Finnmark

135

Bardu

Troms og Finnmark

134

Hægebostad

Agder

133

Sømna

Nordland

131

Stor-Elvdal

Innlandet

130

Aukra

Møre og Romsdal

130

Dønna

Nordland

128

Kongsberg

Viken

127

Målselv

Troms og Finnmark

126

Vinje

Vestfold og Telemark

126

Tjeldsund

Troms og Finnmark

124

Sogndal

Vestland

124

Bærum

Viken

123

Båtsfjord

Troms og Finnmark

122

Grong

Trøndelag

121

Nordre Follo

Viken

121

Fylkesshoppetoppen, Black Week 2021

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger*

Oslo

114

Vestland

104

Trøndelag

103

Viken

103

Møre og Romsdal

101

Troms og Finnmark

98

Nordland

96

Vestfold og Telemark

93

Rogaland

92

Agder

86

Innlandet

86

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 22. november-29 november 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye