Eidfjord og Oslo på Black Week-shoppetoppen i Norge
Det viser helt ferske omsetningstall fra Klarna for alle norske fylker og kommuner fra de mer enn 12 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Samlet sett økte netthandelen fra mandag i Black Week til og med gårsdagens Cyber Monday med hele 13 prosent, sammenlignet med fjoråret. Cyber Monday alene økte med 18 prosent.
– Det er bemerkelsesverdig at netthanden i år fortsetter å øke fra unntaksåret i fjor, hvor strenge pandemitiltak ga en økning i preferansen for netthandel. Det viser at nordmenn foretrekker å gjøre mer av sin handling på nett enn før. Spesielt i salgsperioder med mange tilbud, så er nettet en perfekt hjelp for å skille de gode fra de mindre gode kjøpene. Det er noe smarte shoppere vet å sette pris på, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Eidfjord på topp – Bærum handlet mest blant de store kommunene
Klarnas norske omsetningsstatistikk fra den viktigste drøye uken i året for norsk netthandel viser:
- På fylkesnivå er det innbyggerne i Oslo som har netthandlet mest gjennom Klarnas løsninger de siste åtte dagene. Minst er handelen i Innlandet og Agder. En gjennomsnittsinnbygger i Oslo handlet 14 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
- Eidfjord kommune i Vestland er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i Black Week, inklusive Cyber Monday. De handlet hele 77 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Austevoll, Vestland(+ 58 %), Iveland, Agder(+ 50 %) og Nesna i Nordland (+ 48 %).
- Blant de 10 mest folkerike kommunene ble det handlet mest i Bærum i Viken. Her har de netthandlet 23 prosent mer enn gjennomsnittet de siste åtte dagene.
– Handlemønsteret i årets Black Week-uke er noe endret fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, er det i år Black Friday og den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året, sier Elvestad.
Nesten 2 av 3 Black Week-kjøp foretatt av kvinner
Klarnas data viser at nesten 2 av 3 kjøp (62 %) i løpet av Black Week ble foretatt av kvinner. Aldersgruppene som handlet mest, og sto for hele 44 prosent av kjøpene, var de mellom 25 og 40 år. Minst ble det handlet i aldersgruppen 18-24 år (7 %).
Produktkategoriene som det ble handlet mest innenfor, sammenlignet med en gjennomsnittsdag i Black Week var barneprodukter, smykker og accessoirers og elektronikk.
– Dette er klassiske julegavekategorier og bekrefter egentlig bare det samme som våre undersøkelser viser. 2 av 3 nordmenn oppgir at de skal handle julegaver i Black Week, og kvinner står for en større andel av disse kjøpene enn menn. Denne tilbudsuken er for mange prisbevisste nordmenn starten på årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kommuneshoppetoppen, Black Week 2021
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Eidfjord |
Vestland |
177 |
Austevoll |
Vestland |
158 |
Iveland |
Agder |
150 |
Nesna |
Nordland |
148 |
Sirdal |
Agder |
146 |
Råde |
Viken |
141 |
Lærdal |
Vestland |
139 |
Osterøy |
Vestland |
138 |
Sauda |
Rogaland |
137 |
Lebesby |
Troms og Finnmark |
135 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
134 |
Hægebostad |
Agder |
133 |
Sømna |
Nordland |
131 |
Stor-Elvdal |
Innlandet |
130 |
Aukra |
Møre og Romsdal |
130 |
Dønna |
Nordland |
128 |
Kongsberg |
Viken |
127 |
Målselv |
Troms og Finnmark |
126 |
Vinje |
Vestfold og Telemark |
126 |
Tjeldsund |
Troms og Finnmark |
124 |
Sogndal |
Vestland |
124 |
Bærum |
Viken |
123 |
Båtsfjord |
Troms og Finnmark |
122 |
Grong |
Trøndelag |
121 |
Nordre Follo |
Viken |
121 |
Fylkesshoppetoppen, Black Week 2021
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
114 |
Vestland |
104 |
Trøndelag |
103 |
Viken |
103 |
Møre og Romsdal |
101 |
Troms og Finnmark |
98 |
Nordland |
96 |
Vestfold og Telemark |
93 |
Rogaland |
92 |
Agder |
86 |
Innlandet |
86 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 22. november-29 november 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom