Eidfjord og Oslo på Black Week-shoppetoppen i Norge
Mens Eidfjord kommune i Vestland er den kommunen i Norge hvor det per innbygger har blitt netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i løpet av Black Week, topper Oslo fylkeslisten for netthandel de siste åtte dagene.

Det viser helt ferske omsetningstall fra Klarna for alle norske fylker og kommuner fra de mer enn 12 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Samlet sett økte netthandelen fra mandag i Black Week til og med gårsdagens Cyber Monday med hele 13 prosent, sammenlignet med fjoråret. Cyber Monday alene økte med 18 prosent.
– Det er bemerkelsesverdig at netthanden i år fortsetter å øke fra unntaksåret i fjor, hvor strenge pandemitiltak ga en økning i preferansen for netthandel. Det viser at nordmenn foretrekker å gjøre mer av sin handling på nett enn før. Spesielt i salgsperioder med mange tilbud, så er nettet en perfekt hjelp for å skille de gode fra de mindre gode kjøpene. Det er noe smarte shoppere vet å sette pris på, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Eidfjord på topp – Bærum handlet mest blant de store kommunene
Klarnas norske omsetningsstatistikk fra den viktigste drøye uken i året for norsk netthandel viser:
- På fylkesnivå er det innbyggerne i Oslo som har netthandlet mest gjennom Klarnas løsninger de siste åtte dagene. Minst er handelen i Innlandet og Agder. En gjennomsnittsinnbygger i Oslo handlet 14 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
- Eidfjord kommune i Vestland er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i Black Week, inklusive Cyber Monday. De handlet hele 77 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Austevoll, Vestland(+ 58 %), Iveland, Agder(+ 50 %) og Nesna i Nordland (+ 48 %).
- Blant de 10 mest folkerike kommunene ble det handlet mest i Bærum i Viken. Her har de netthandlet 23 prosent mer enn gjennomsnittet de siste åtte dagene.
– Handlemønsteret i årets Black Week-uke er noe endret fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, er det i år Black Friday og den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året, sier Elvestad.
Nesten 2 av 3 Black Week-kjøp foretatt av kvinner
Klarnas data viser at nesten 2 av 3 kjøp (62 %) i løpet av Black Week ble foretatt av kvinner. Aldersgruppene som handlet mest, og sto for hele 44 prosent av kjøpene, var de mellom 25 og 40 år. Minst ble det handlet i aldersgruppen 18-24 år (7 %).
Produktkategoriene som det ble handlet mest innenfor, sammenlignet med en gjennomsnittsdag i Black Week var barneprodukter, smykker og accessoirers og elektronikk.
– Dette er klassiske julegavekategorier og bekrefter egentlig bare det samme som våre undersøkelser viser. 2 av 3 nordmenn oppgir at de skal handle julegaver i Black Week, og kvinner står for en større andel av disse kjøpene enn menn. Denne tilbudsuken er for mange prisbevisste nordmenn starten på årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kommuneshoppetoppen, Black Week 2021
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Eidfjord |
Vestland |
177 |
Austevoll |
Vestland |
158 |
Iveland |
Agder |
150 |
Nesna |
Nordland |
148 |
Sirdal |
Agder |
146 |
Råde |
Viken |
141 |
Lærdal |
Vestland |
139 |
Osterøy |
Vestland |
138 |
Sauda |
Rogaland |
137 |
Lebesby |
Troms og Finnmark |
135 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
134 |
Hægebostad |
Agder |
133 |
Sømna |
Nordland |
131 |
Stor-Elvdal |
Innlandet |
130 |
Aukra |
Møre og Romsdal |
130 |
Dønna |
Nordland |
128 |
Kongsberg |
Viken |
127 |
Målselv |
Troms og Finnmark |
126 |
Vinje |
Vestfold og Telemark |
126 |
Tjeldsund |
Troms og Finnmark |
124 |
Sogndal |
Vestland |
124 |
Bærum |
Viken |
123 |
Båtsfjord |
Troms og Finnmark |
122 |
Grong |
Trøndelag |
121 |
Nordre Follo |
Viken |
121 |
Fylkesshoppetoppen, Black Week 2021
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger* |
Oslo |
114 |
Vestland |
104 |
Trøndelag |
103 |
Viken |
103 |
Møre og Romsdal |
101 |
Troms og Finnmark |
98 |
Nordland |
96 |
Vestfold og Telemark |
93 |
Rogaland |
92 |
Agder |
86 |
Innlandet |
86 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 22. november-29 november 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 5000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna: Økt netthandelssalg av klær og sko i 2. kvartal 202218.8.2022 07:16:34 CEST | Pressemelding
Salget innenfor den netthandelskategorien hvor nordmenn handlet oftest i 2. kvartal 2022, klær og sko, økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor. Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.
Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest – Oslo på netthandelstoppen første halvår11.8.2022 07:58:13 CEST | Pressemelding
Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år. Mest per innbygger er det netthandlet for i Oslo så langt i 2022. Berlevåg i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det har vært handlet for mest per person.
Internasjonal ferieundersøkelse: 1 av 7 nordmenn skal nakenbade i sommer25.7.2022 08:19:34 CEST | Pressemelding
15 prosent av nordmenn røper at de garantert skal nakenbade i sommer. Mest ivrige er menn og de mellom 18 og 25 år. Samtidig er badeshorts og bikini langt mer populært her hjemme enn i de fleste andre land. Norske menn er også de som er mest skeptiske til Speedoen.
Klarna lanserer digital lommebok for medlems- og lojalitetskort i egen app22.6.2022 07:01:00 CEST | Pressemelding
Hver nordmann over 18 år har i snitt hele fire lojalitetskort. I dag lanserte Klarna en løsning hvor du enkelt kan lagre alle lojalitets- og medlemskort i appen deres.
3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året13.6.2022 07:29:33 CEST | Pressemelding
Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier 1 av 5 at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom