Eddie Sjølie blir ny administrerende direktør i FINN

Styret i FINN har i dag ansatt Eddie Sjølie (52) som administrerende direktør (CEO) i FINN.
Eddie Sjølie blir ny administrerende direktør i FINN. Foto: Caroline Roka/FINN.

Eddie Sjølie (52) tiltrer som administrerende direktør i FINN - Norges største markedsplass, fra 3. november. Sjølie har lang fartstid i FINN og har tidligere jobbet som leder for strategi og forretningsutvikling, kommersiell direktør og har hatt rollen som konstituert adm.dir i selskapet ved to anledninger.

Sjølie er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH) og jurist fra Universitetet i Oslo (UiO). Han har tidligere jobbet som Managing Partner i Frost Forretningsutvikling, Managing Director i Virtual Garden og Managing Director i D´Arcy. Han har også erfaring fra Orkla Brands og McKinsey.

Den klart beste kandidaten
Kristin Skogen Lund, styreleder i FINN og konsernsjef for Schibsted, er glad for at Sjølie har takket ja til jobben som leder av FINN, og trygg på at hans lange fartstid i bedriften vil være en stor fordel i arbeidet videre.

- Vi har gjort en svært grundig prosess for å finne den som skal lede FINN til nye høyder, inkludert et bredt søk på tvers av Norden. Da er det ekstra gledelig når en intern står frem som den klart beste kandidaten, sier Kristin Skogen Lund:

- Siden Eddie begynte i FINN i 2011 har han vist et særdeles solid og fremtidsrettet lederskap, og han har vært en sentral drivkraft bak strategien om neste generasjon markedsplass. Jeg er trygg på at vi under Eddies ledelse vil fortsette å realisere det fantastiske potensialet som ligger i FINN. Eddie har allerede fungert i rollen i to omganger, senest siden i sommer, og han har også representert FINN i Schibsteds nordiske markedsplassledergruppe det siste året. På mange måter har han vist seg som den naturlige etterfølgeren.

Tidligere FINN-sjef Christian Printzell Halvorsen, EVP for Nordic Marketplaces i Schibsted, er også godt fornøyd med valget av sin etterfølger.

- Jeg har jobbet med Eddie over mange år og kan med hånden på hjertet si at det finnes få personer med så dyp forståelse for dynamikken i markedsplasser, både hos konsumenter og profesjonelle kunder. Han har store ambisjoner på vegne av FINN og han er en tydelig endringsleder. Ikke bare vil Eddie være en god leder for FINN, han vil også være en sterk bidragsyter i det nordiske samarbeidet hvor FINN spiller en avgjørende rolle, sier Printzell Halvorsen.

Takker for tilliten
Sjølie selv ser frem til å ta fatt på oppgaven med å lede FINN videre.

- Først og fremst takker jeg for tilliten og er veldig glad for å ha fått jobben. FINN er inne i en veldig interessant og spennende fase hvor vi arbeider mye med innovasjon og endringer for å kunne tilpasse oss fremtiden. Jeg synes dette er veldig motiverende. Det er en prosess som har pågått en stund, og som egentlig aldri vil avsluttes. Jeg gleder meg til å skape nye løsninger for det norske folk sammen med gode kollegaer.

Han tror også at bakgrunnen hans i FINN vil være nyttig i arbeidet videre:

- Det er mange fordeler med å kjenne organisasjonen godt, men jeg er også veldig bevisst på at vi trenger ny inspirasjon utenfra for å sikre at vi stadig er aktuelle for våre kunder og brukere. De forventer kontinuerlig mer av oss og får nye alternativer hele tiden -  så det er viktig for oss å holde trykket oppe, sier Sjølie.

Kontaktpersoner:
Eddie Sjølie, påtroppende CEO i FINN, epost: eddie.sjolie@finn.no, mobil: 91544179
Adele C. Blystad, pressekontakt i FINN, epost: adele.blystad@finn.no, mobil: 92241905

Eddie Sjølie blir ny administrerende direktør i FINN. Foto: Caroline Roka/FINN.