Easee AS

Easee har som mål å selge 2 millioner elbilladere innen 2022

Det Stavangerbaserte selskapet Easee, som nylig mottok den prestisjefylte Red Dot Award for godt design, setter stadig nye salgsrekorder. Selskapet har satt seg mål om å selge 550.000 ladere i år og 2 millioner neste år. Easee er markedsleder innen elbilladere i Norge, og operer også i Storbritannia, Nederland og Tyskland. Målet er å ekspandere til 20 land i løpet av året. Denne voldsomme veksten i Norge og Nord-Europa skyldes en stor vekst i salget av elektriske biler, og utviklingen av smarte ladere, som lader trygt, effektivt og raskt.

Markedssjef i Easee, Martin Langeland, mener selskapet er godt rigget for vekst både nasjonalt og i flere europeiske regioner.

– I løpet av kun tre år har vi gått fra å være en start-up til å bli en global merkevare, med mål om å ekspandere til 20 land og over en halv million solgte ladere i 2021. Vi opplever en stor etterspørsel, både nasjonalt og i internasjonale markeder.

Verdens smarteste elbillader

Easee ble grunnlagt av tre gründere i 2018, med en visjon om å skape en elbillader for fremtiden. Det første steget i utviklingen var laderen Easee Laderobot som er 69 prosent mindre og lettere enn andre elbilladere, men med tilsvarende funksjon og kraft. Laderen veier kun 1,5 kg, og sparer dermed miljøet betydelig ved produksjonen, siden bruken av kobber og plast er lavere enn ved andre elbilladere. Laderen har bidratt til at selskapet nå er markedsledende i Norge innen elbilladere.

– Easee Laderobot er konstruert for å tilpasse seg bilen den skal brukes til. Det er derfor ikke nødvendig å tenke på tekniske spesifikasjoner. Laderen vil automatisk tilpasse seg kjøretøy og strømnett, og klarer å lade flere biler med forskjellige behov samtidig. Brukerne trenger derfor ikke bruke unødvendig tid på å bli kjent med laderen og stille den inn. Det er dette godt design handler om – forenkle komplekse problemer og gjøre det tilgjengelig for alle i en enkel og tidløs design, sier Langeland.

Prisvinnende design

Selskapet vant prisen DOGA Award for Design and Architecture I 2021. Prisen gis til norske selskaper som utviser fremragende arbeid innen bruk av design og arkitektur. Nylig mottok også Easee den prestisjefylte Red Dot Award, som er en internasjonalt anerkjent utmerkelse for god design som årlig utdeles av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Prisen har blitt utgitt årlig siden 1955, for arbeid som har en utsøkt designkvalitet.

I tillegg til design og brukervennlighet, har Easee vært opptatt av å lage elbilladere som er miljøvennlige og enkle å bruke.

– I utviklingen av Easee Laderobot har vi satt søkelys på miljøvennlige løsninger og sømløs brukeropplevelse. Redusert bruk av plast og kobber og automatisk tilpasning av laderoboten til alle elektriske kjøretøyer gjør at laderen både er effektiv og miljøvennlig. Dette skaper tillit blant forbrukerne, som ønsker rask lading og minst mulig miljøavtrykk i produksjonen, avslutter Langeland.

Om Easee AS

Easee AS
Grenseveien 19
4313 Sandnes

Easee ble grunnlagt av tre gründere i 2018, med en visjon om forme fremtidens strømnett. Det første steget i utviklingen var laderen Easee Laderobot som er 69 prosent mindre og lettere enn andre elbilladere, men med tilsvarende funksjon og kraft. Laderen veier kun 1,5 kg, og sparer dermed miljøet betydelig ved produksjonen, siden bruken av kobber og plast er lavere enn ved andre elbilladere. Laderen har bidratt til at selskapet nå er markedsledende i Norge innen elbilladere.

Easee har gått fra et lokalt oppstartselskap til en internasjonal merkevare på kort tid. Selskapet teller 115 ansatte i Norge, UK, Tyskland og Nederland, og skal vokse til nærmere 200 i løpet av 2021.

Følg pressemeldinger fra Easee AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Easee AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.