E39 Kristiansand – Mandal åpnet for trafikk

Nye Veier åpnet torsdag 24. november for trafikk på den 19 kilometer lange strekningen Kristiansand vest – Mandal øst.
Prosjektsjef Harald J. Solvik overleverte blomster til de første bilistene som kjørte inn på ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal.

Anleggsstart for prosjektet var oktober 2018. Etter fire års byggetid er prosjektet ferdig helt som planlagt. Trafikkpåsetting skjer før den offisielle åpningen som er 9. desember.
   - Vi erstatter en strekning preget av mange ulykker og store trafikale utfordringer, spesielt vinterstid. Veien gir en helt ny sikkerhet for trafikanten, i tillegg til forutsigbarhet og redusert reisetid. Alle veifarende får en enklere reisehverdag, sier prosjektsjef Harald J. Solvik.
   Med trafikkåpning er det nå sammenhengende firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Grauthelleren vest for Kristiansand sentrum og 26 kilometer til Mandalskrysset i Lindesnes. Der kobles nye og eksisterende E39 sammen via en tilførselsvei til sentrumsnært Mandal by.
   4000 mennesker har i løpet av den fire år lange byggetiden vært delaktig i prosjektet. AF Gruppen er totalentreprenør, og har hatt med seg en rekke underentreprenører.

Fakta om prosjektet

Nye Veier har bygget ny E 39 som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t for den 19 kilometer lange strekningen Kristiansand vest til Mandal øst. Det bygges også ny fylkesvei, som direkte adkomst fra E39 til Mjåvann industriområde.

Utbyggingen starter i området Fidjane i Kristiansand kommune og ender ved Døle bru helt øst i Lindesnes kommune.

Byggestart 9. oktober 2018.

Trafikkpåsetting 24. november 2022. Offisiell åpning 9. desember.

Totalentreprise med kontraktsverdi 4,7 milliarder kroner eks. mva. AF Gruppen er totalentreprenør.

Inneholder: Tre planfrie kryss. Tunneler: Mjåvannshei 355 meter, Brulihei 913 meter, Volleberg 600 meter, Søgne 4000 meter, Lindeli 550 meter. Lengre bruer: Bukksteinsvannet 130 meter, Rossevann 170 meter, Monan 400 meter, Trysfjord 534 meter. Viltkrysninger og kulverter for lokal- og driftsveier.

Ole Henrik Golf var blant de første inn på ny E39 Kristiansand - Mandal. - Jeg ser frem til å ferdes på tryggere vei og kortere reisetid, sier han.
Trysfjordbrua er den største konstruksjonen i prosjekt E39 Kristiansand vest - Mandal øst, som Nye Veier satte trafikk på torsdag 24. november 2022.
Veiområdet ved Mjåvannsheitunnelen lengst øst i prosjekt E39 Kristiansand vest - Mandal øst, som Nye Veier satte trafikk på torsdag 24. november 2022.

Vurderer produksjon av energi langs veiene27.2.2024 10:10:13 CET | Pressemelding

Nye Veier går nå ut i markedet for å kartlegge mulige løsninger for å produsere energi til driften av veiene. – Vi ønsker innspill fra leverandører til blant annet hvordan vi kan produsere og bruke solenergi. Vi skal være ledende på klima og miljø i sektoren. Vi tror markedet har løsninger på hvordan vi kan utnytte de arealene som allerede er en del av veisystemet. Gode tekniske løsninger gjør det mer bærekraftig å produsere energien selv. Det er derfor vi går ut i markedet nå.