Diabetesforbundet vil ha unntak for sykmelding under koronaepidemien

– Vi ber om at det åpnes for muligheten til å sykmelde dem med forhøyet risiko for alvorlig koronasykdom, sier generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet. Han ber samtidig om at arbeidsgivere får klare råd om tilrettelegging.

Myndighetene har definert 15 yrkesgrupper til å være unntatt de generelle reglene. Disse yrkesgruppene skal kunne få et tilbud til barna sine og gå på jobb. Dermed er det flere med diabetes som blir kalt inn på jobb, blant annet helsepersonell.

For dem som har lidelser i tillegg til diabetes, virker det mer risikabelt å jobbe. Kroniske sykdommer som hjerte-kar-lidelser, nyresvikt, høyt blodtrykk, kols og astma kan gi deg økt risiko for alvorlig forløp. Da har du gode grunner til å be om hjemmekontor. Men legen har fortsatt ikke rett til å sykmelde deg.

– Diabetes som diagnose gir ikke i seg selv rett til å være borte fra jobb, selv om personer med diabetes tilhører en risikogruppe, forklarer diabetessykepleier Gry Lillejordet.

Nå ber Diabetesforbundet om at Helsedirektoratet kommer på banen og vurderer situasjonen til enkelte med diabetes.

– Vi ber om at det åpnes for sykmelding av dem med diabetes som har forhøyet risiko. Vi mener at dette kan avgjøres individuelt etter vurdering av hver enkelt fastlege, sier generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet.

Han understreker at Diabetesforbundet ikke ber om sykmelding av alle med diabetes.

– Mange er unge, friske og har velregulert diabetes. Mange kan ha hjemmekontor. Men det er klart at risikoen for alvorlig koronasykdom øker med både alder og eventuelle tilleggssykdommer. Disse burde kanskje ikke være på jobb ute i samfunnet. Egenmelding er ingen god løsning. Vi må finne andre tiltak for å beskytte dem som har størst risiko, sier Allgot.

Han ber samtidig om at myndighetene gir klare råd til arbeidsgivere om tilrettelegging for dem som er i risikogruppene.