Diabetesforbundet initierer solidaritetsdugnad mot insulinhamstring

På grunn av økt salg av insulin er det nå distribusjonsutfordringer på den livsviktige medisinen. Diabetesforbundet har mottatt flere henvendelser fra folk som har ekstra insulin og som gledelig deler. Forbundet oppfordrer til solidaritetsdugnad ved å dele på insulin og la de som trenger det få først.

Som kjent i nyhetsbildet i dag er det nå distribusjonsutfordringer på insulin. Alle i Norge er i disse tider urolige, ikke minst personer med diabetes som er avhengig av insulin. Dette har skapt en situasjon der enkelte apotek er tomme etter unormalt stor pågang, og det er nå innført restriksjoner. Det er viktig å understreke at det ikke er mangel på insulin, men at noen apotek er tomme og det tar tid å få tilførsel.

Også det blodsukkersenkende medikamentet Metformin har det i dag blitt innført restriksjoner på.

• Nå må vi med diabetes vise solidaritet med hverandre, overholde kriteriene fra Legemiddelverket, og dele solidarisk. Nå må de som ikke har nok, få først, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

De første som er invitert med på dugnaden er over 800 tillitsvalgte i Diabetesforbundet.

• Vi trenger nå at dere som er våre tillitsvalgte bidrar i dugnaden til å sikre at alle som trenger det får nødvendige medisiner. Nå er det behov for at dere går i front for å vise solidariteten i diabetesfamilien vår, skrev Allgot i en epost og sms til tillitsvalgte lørdag ettermiddag.

I løpet av ettermiddagstimene har vi fått mange henvendelser fra personer med diabetes som har ekstra insulin, og gledelig deler dersom dette skulle bli nødvendig.

Les mer her: https://www.diabetes.no/…/nyhet…/begrenser-uttak-av-insulin/

Grunnet den prekære situasjonen har Diabetesforbundet i samarbeid med Helsedirektoratet utvidet åpningstider på Diabeteslinjen i helga. Her kan alle som har spørsmål om diabetes og korona få hjelp av veiledere, diabetessykepleiere og leger:
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 18:00