Dette frykter vi på reise i Norge: Sykdom, tyveri og terror på topp

Mange skal snart dra på vinterferie. Når vi er på reise i Norge frykter vi aller mest å bli syke på reisen, tyveri og terrorhandlinger, viser en undersøkelse.
VINTERFERIE: Mange skal snart reise på vinterferie og på reise i Norge frykter vi aller mest å bli syke. I en undersøkelse fra Norstat oppgir 62 prosent at å bli syk på reisen er blant de tre hendelsene de frykter mest. Foto: iStock

I forkant av årets vinterferie har myndighetene oppdatert sine reiseråd. De fraråder reiser til utlandet, men ikke reiser i Norge. For reiser i Norge har Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet utarbeidet nasjonale anbefalinger og smittevernråd.

På vegne av Codan Forsikring har Norstat undersøkt hvilke tre hendelser nordmenn frykter mest på reise i Norge. Som topp tre rangerer flest å bli syke på reisen, tyveri og terrorhandlinger. Hele 62 prosent oppgir at å bli syk på reisen er blant de tre hendelsene de frykter mest.

– Hvert år blir flere tusen nordmenn syke på reise. Mange av reiseforsikringssakene som meldes til oss gjelder nettopp sykdom under eller i forkant av reise. Det er fort gjort å bli syk også på reise i Norge, og i disse tider er det viktig å følge helsemyndighetenes smittevernråd, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

1 av 3 frykter terror

I tillegg til sykdom, oppgir 41 prosent at tyveri er en av de tre hendelsene de frykter mest, og 33 prosent svarer terrorhandlinger.

– At så mange frykter terrorhandlinger kan skyldes at vi jevnlig eksponeres for slike saker i media og opplever risikoen som høyere enn den faktisk er i Norge. Sykdom og tyveri er noe vi derimot får inn mange saker om, og som skjer både på innenlands- og utenlandsreiser, sier Richvoldsen.

Frykter også regn

Undersøkelsen viser også at nesten 20 prosent oppgir «regn hele ferien» som én av de tre hendelsene de frykter mest på reise i Norge.

– Mange steder i Norge regner det mye i løpet av et år, og flere steder kan det komme mer regn enn snø om vinteren. Forsikring mot dårlig ferievær eksisterer som produkt, men er lite utberedt i Norge. Opplever du derimot sykdom eller andre alvorlige hendelser, er det lurt å ha reiseforsikringen i orden, sier Richvoldsen.