Dette er bøndenes største klimabekymring

Nedbørsskader er klimafrykten norske bønder er aller mest redde for.

Skader etter mye nedbør er den klart største klimafrykten hos norske bønder.

- Mye nedbør kan skylle vekk livsgrunnlaget til bøndene og ødelegge avlinger, sier Øystein Øren, produktsjef med ansvar for landbruk i Frende Forsikring.

I en undersøkelse som Sentio har utført for Frende Forsikring sier 61 prosent av bøndene at de er mest redde for konsekvensene av mer styrtregn, flom og overvann i fremtiden.

Slik har sommeren vært for bøndene
Norges Bondelag forteller om en sommer med både ekstreme mengder nedbør og tørke i landet.

- Sommeren har vært ekstremt våt mange steder i landet, spesielt i Møre og Romsdal og Nordland, samt deler av Vestland, Trøndelag og Troms. Der sliter bøndene med å høste gress, og enkelte steder har det ikke vært mulig å høste førsteslåtten. Samtidig har indre deler av Agder og Telemark slitt med tørke, som også ødelegger avlingene der. Heldigvis har for eksempel Rogaland og deler av Østlandet hatt en god vekstsesong. Det viser hvor viktig det er å ha landbruk i alle deler av landet, slik at om avlingene svikter noen steder kan vi likevel opprettholde matproduksjonen, sier organisasjonssjef i Norges Bondelag, Astrid Solberg.

Bøndene er spente på hvordan høsten blir.

- Nå håper bøndene i de verste nedbørsområdene på oppholdsvær slik at de kan få berget noe av avlingen. Ellers blir det mangel på fôr og store kostnader ved å kjøpe inn mat til dyra. Store kjøreskader er også et problem som gjør at enga må sås på nytt neste vår, sier Solberg. Kjøreskader som ødelegger jorder og grøfter kan gi store kostnader for den enkelte bonde.

Styrtregn er den største frykten
I Frendeundersøkelsen kommer fra fram at det er nedbørsskader som bekymrer flest bønder.

- 1 av 4 sier at de er redde for styrtregn. Samtidig er det noe vi forventer at det bare blir mer av i årene som kommer, sier Øystein Øren.

- Styrtregn kan føre til oversvømmelser og flom som kan ødelegge avlingene. En del områder er også svært utsatt for skred og ras som kan skylle bort matjorda eller ta med seg bygninger og infrastruktur. Over tid fører store mengder nedbør også til erosjon og utvasking av næringsstoffer, som gir dårligere jordkvalitet, sier Astrid Solberg i Norges Bondelag.

Tørke kan bli like ille
For mye nedbør kan ødelegge avlingene, men lange tørkeperioder kan også være ødeleggende.

- Det viser også undersøkelsen. På lista over fra bønder frykter mest kommer tørke på 2. plass etter styrtregn hos bønder i nord, midt og øst i landet, sier Øystein Øren.

- Tørkesommeren 2018 i Sør-Norge har satt varige spor, og langvarig tørke er en forferdelig situasjon for bønder som er helt avhengige av været. Å se at avlingen gradvis dør og at vinterfôret til dyra visner bort er en stor belastning for den enkelte, sier Solberg fra Norges Bondelag.

Fortsatt sliter mange bønder med økonomiske ettervirkninger etter den dramatiske tørkesommeren 2018.

FAKTA: Dette bekymrer mest i ulike landsdeler

• Østlandet: Styrtregn og tørke
  • Vestlandet: Styrtregn og overvann
  • Nord-Norge: Styrtregn og tørke
  • Midt-Norge: Styrtregn og tørke
  • Sørlandet inkludert Telemark og Vestfold: Styrtregn og flom
    Kilde: Sentio/Frende

TIPS: Slik forbereder du deg på ekstremvær

• Moderne gårdsdrift er helt avhengig av strøm, så sikre at du har tilgang til aggregat/nødstrøm hvis strømmen forsvinner.
  • Lagre rundballer høyt i terrenget, så de ikke ødelegges eller flyter avgårde hvis det blir flom.
  • Sørg for åpne bekkeløp og grøfter for å hindre oversvømmelser
  • Sikre tilgang til andre vannkilder hvis vannet forsvinner
  • Det er vanskelig å gardere seg mot de mest ekstreme hendelsene, men det hjelper å ta tenkt gjennom det utenkelige. Lag en beredskapsplan for gården.
    Kilde: tryggeresammen.no, Norges Bondelag

Skader etter mye nedbør er den klart største klimafrykten hos norske bønder.
Store nedbørsmengder kan ødelegge avlingene.

Frende Forsikring har Norges mest fornøyde forsikringskunder og det beste skadeoppgjøret (EPSI 2020). Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!