DENNE UKA I FN: Ny FN-rapport viser hvordan krigen rammer kvinner i Ukraina

FNs generalsekretær orienterte Sikkerhetsrådet om sitt besøk til Moskva og Kyiv. Sikkerhetsrådets medlemmer ble også enige om en felles presidentuttalelse om Ukraina. Foto: UN Photo/Evan Schneider.

USA har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i mai.

Uka i Sikkerhetsrådet

• Mandag: Orientering og konsultasjoner om implementering av resolusjon 1559 om tilbaketrekning av utenlandske styrker fra Libanon
  • Tirsdag: Ikke-spredningskomiteen (1540-komiteen) møtes for uformelle konsultasjoner
  • Onsdag: Debatt om Bosnia og Herzegovina
  • Torsdag: Sikkerhetsrådet skal stemme over et resolusjonsutkast som fornyer mandatet til FNs fredsbevarende styrke i Abyei (UNISFA)
  • Fredag: Sanksjonskomiteene for Somalia og Den demokratiske republikken Kongo holder konsultasjoner.

Se hele programmet for mai her.

Les intervjuet med USAs FN-ambassadør om presidentskapet på Passblue

Generalsekretæren orienterte Sikkerhetsrådet om sitt besøk til Moskva og Kyiv

— Jeg sa det samme i Moskva som jeg sa i Kyiv. Russlands invasjon av Ukraina er et brudd på landets territoriale integritet og FN-pakten, sa António Guterres.

Les saken på UN News.

- Det er viktig at den humanitære responsen tar hensyn til jenter og kvinners behov, sa sjefen for UN Women, Sima Bahous. Her er hun avbildet under et møte i FNs sikkerhetsråd.  Foto: UN Photo/ Manuel Elias

Ukraina: Ny FN-rapport viser hvordan krigen rammer kvinner

Analysen foretatt av UN Women og CARE viser hvordan kvinner rammes og kjønnsrollene endrer seg som følge av krigen. Sjefen for UN Women, Sima Bahous sier det er kritisk at den humanitære responsen på tar hensyn til kvinner og menns ulike behov, og rapporten gir anbefalinger for hvordan dette kan gjøres.

Les saken hos UN Women

Denne uken kan du delta på FN-salong om det offentliges rolle i den grønne omstillingen Foto: Unsplash/ Thomas Richter

Aktuelle rapporter og arrangementer

• Antallet mennesker som rammes av akutt matusikkerhet og er avhengige av livreddende nødhjelp fortsetter å øke i et alarmerende tempo. I 2021 var 193 millioner mennesker i 53 land rammet av alvorlig matmangel. Les om rapporten på fn.no.
  • FNs befolknings- og utviklingskommisjons årlige møte er avsluttet, og FNs medlemsland ble enige om en slutterklæring. Sex og Politikk var med i den norske delegasjonen. Les hva de skriver om møtet og slutterklæringen her.
  • Trær, skog og bærekraftig skogbruk kan hjelpe verden å komme seg på bena igjen etter pandemien og motvirke miljø og klimakrisen. Les FAO rapporten State of the Worlds Forests.
  • 9. mai: UNDP, NUPI og Senter for utvikling og miljø inviterer til paneldebatt om Afrikas utfordringer og behovet for et nytt narrativ. Delta på møtet digitalt kl. 14:15 her.
  • 10.mai: FNs generalforsamling møtes og velger nye medlemmer til FNs menneskerettighetsråd. Denne dagen lanserer også Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) sin globale, årlige klimaoppdatering med temperaturanslag for 2022-2026.
  • 10. mai: Norad lanserer ny statistikk og nøkkeltall om bistand og utvikling på Deichmans hovedbibliotek 10. mai kl. 09:00. Les mer og meld deg på og delta fysisk eller digitalt her.
  • 11. mai: FN-salong (digitalt): Det offentliges rolle i den grønne omstillingen. Noen av spørsmålene som blir belyst er: Hvordan kan klimapolitikken bidra til omstillingsevne og utvikling i næringslivet? Hvordan virker karbonprising, hvorfor er det viktig for å redusere utslipp og hvordan slår det ut i et fordelingsperspektiv? Når trenger vi subsidier og offentlig støtte, og hvilke utfordringer kan vi møte? Meld deg på her.
  • 13. mai: Hvert år blir 121 millioner kvinner i verden uplanlagt gravide. Dette har alvorlige konsekvenser for samfunn, kvinner og jenter, global helse og bærekraftsmålene. Bli med på en samtale med utviklingsministeren om funnene i UNFPA-rapporten State of the World Population 2022. Mer informasjon her
  • 19. mai: FN-salong, hvorfor trenger vi FN? Niels Nagelhus Schia vil belyse hvorfor FNs sikkerhetsråd fortsatt spiller en viktig og positiv rolle i dagens verden, og hva FN bør bli bedre på. Han vil også knytte tematikken til den aktuelle Ukraina-krigen. Meld deg på fysisk eller digitalt her.

Kollektive forhandlinger i metallindustrien i Tunisia, 2016. Foto: Marcel Crozet/ILO. Flickr, CC BY-NC-ND 2.0
.

Ny ILO-rapport: Mindre ulikhet med kollektive forhandlinger

Kollektive forhandlinger bidrar til mindre ulikhet og mer inkludering, sier Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) i sin nye rapport om partssamarbeid i arbeidslivet.

Les mer på fn.no

Denne uken kan du delta på FB-salong om det offentliges rolle i den grønne omstillingen Foto: Unsplash/ Thomas Richter
- Det er viktig at den humanitære responsen tar hensyn til jenter og kvinners behov, sa sjefen for UN Women, Sima Bahous. Her er hun avbildet under et møte i FNs sikkerhetsråd.  Foto: UN Photo/ Manuel Elias
- Det er viktig at den humanitære responsen tar hensyn til jenter og kvinners behov, sa sjefen for UN Women, Sima Bahous. Her er hun avbildet under et møte i FNs sikkerhetsråd. Foto: UN Photo/ Manuel Elias