DENNE UKA I FN: Ett år med storkrig i Ukraina – hva er utsiktene for fred?

Fra en anti-krigsdemonstrasjon utenfor FN-bygget i New York, 27. februar 2022. Foto: UN Photo/Loey Felipe.

Ett år med storkrig i Ukraina – hva er utsiktene for fred?

24. februar i fjor iverksatte Russland en storskala invasjon av Ukraina, klart i strid med FN-pakten. Hva har det ført til, hva gjør FN, og når er tiden inne for fredsforhandlinger? Les saken på fn.no.

Syrias president har åpnet to overgangspunkter fra Tyrkia til grenseområdene Bab Al-Salam og Al Ra'ee i nordvest-Syria for å tilrettelegge nødhjelp til de rammede. Foto: OCHA/Sevim Turkmani.

Fred og sikkerhet

Jordskjelvkatastrofe: Syria åpner flere hjelpekorridorer

FNs generalsekretær har utrykt takknemlighet for den syriske presidentens beslutning om å åpne flere overgangspunkter fra den tyrkiske grensen – for å få mer hjelp inn i de rammede områdene nordvest i Syria. Les saken på fn.no.

Ukraina: FN ber om 5,6 milliarder dollar for å sikre humanitær bistand i år til de som trenger det mest. Les saken på fn.no.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

På mandag vil Rådet diskutere Midtøsten, inkludert Palestina. FNs flerdimensjonale stabiliseringsmisjon i Den sentralafrikanske republikk (MINUSCA) vil bli diskutert på tirsdag, mens på onsdag står Somalia – og kvinner, fred og sikkerhet – på agendaen. Samme dag vil FNs generalforsamling gjenoppta sin 11. beredskapssesjon om Ukraina – for å stemme over et utkast til en resolusjon som understreker det presserende behovet for å oppnå en fredelig løsning på konflikten – i samsvar med FN-pakten. På torsdag vil Rådet diskutere samarbeidet mellom FN og EU. På fredag vil Sikkerhetsrådet holde en høynivådebatt om Ukraina for å markere ettårsdagen for Russlands invasjon av landet.

Ellers denne uken er det trolig at Sikkerhetsrådet vil stemme over et utkast til en resolusjon foreslått av Russland angående eksplosjonene som forårsaket skade på Nord Stream-gassrørledningene i Østersjøen. Et møte om saken, som Russland har bedt om, vil tentativt holdes onsdag 22. februar. Rådets medlemmer forventes å følge den humanitære situasjonen i Syria nøye etter jordskjelvet 6. februar, med et mulig møte om saken denne uken. Det er også forventet at medlemmene vil fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon som fornyer mandatet til ekspertpanelet som bistår Sudans sanksjonskomité, ettersom avstemningen 9. februar ble utsatt grunnet uenighet om utkastet. Rådet vil sannsynligvis også fortsette å forhandle om et utkast til presidenterklæring om Vest-Afrika og Sahel.

FNs kvinnekomité har avsluttet sin behandling av Norges tiende periodiske rapport om kvinners rettigheter og likestilling – med ros for tiltak i arbeidslivet og i utdanning. Likevel, finnes det rom for forbedring. Foto: Jen Theodore/Unsplash.

Fortsatt «best» i klassen på likestilling?

FN-komité roser Norges innsats for å tette kjønnsgapet i arbeidslivet og i utdanning, men retter søkelyset mot norsk voldtektslovgivning og handel av kvinner og jenter. Les saken på fn.no.

FNs rettighetsekspert oppfordrer Bangladesh til å utarbeide lover for å kjempe mot spedalskhetsdiskriminering. Les saken på UN News.

FNs rettighetssjef: Italias sjøredningslov kan sette flere migrantliv i fare. Les saken på OHCHRs sider.

20. februar hvert år markerer vi Verdens dag for sosial rettferdighet. — For tiden kan sosial rettferdighet fremstå som en fjern utsikt for mange kvinner og menn, sier ILOs leder, Gilbert F. Houngbo. Foto: ILO/M. Crozet.

Arbeidsliv

Fem grunner til hvorfor vi trenger sosial rettferdighet mer enn noensinne

20. februar hvert år markerer vi Verdens dag for sosial rettferdighet. Hva menes egentlig med sosial rettferdighet, og hvorfor trenger vi det? FN-sambandet forklarer. Les saken på fn.no.

Syria: ILO besøker Aleppos jordskjelvrammede nabolag for å forberede akutte ansettelsesordninger. Les saken på ILO News.

WFP ber om 125 millioner dollar for å levere mat til rohingya-flyktninger. FN-organisasjonen har kunngjort at de vil redusere matrasjoner med 17 prosent i mars. Hvis ingen nye finansieringsforpliktelser kommer innen april, blir de tvunget til å utføre ytterligere kutt. Foto: UNHCR/Fabien Faivre.

Matsikkerhet

«Katastrofale konsekvenser» hvis rohingya-flyktningers matrasjoner kuttes, advarer FN-eksperter. Les saken på UN News.

Somalia: IFAD trapper opp investeringer for å hjelpe småskalaprodusenter å bedre kunne håndtere klimasjokk og matusikkerhet. Les saken på IFADs sider.

Nigeria: Behov for 1,3 milliarder dollar for å stoppe en «tikkende bombe» av barneunderernæring. Les saken på UN News.

En ny WHO-rapport viser at den mest utbredte tilstanden blant kvinner og menn i fengsel er psykiske lidelser. Dette rammer 32,8 prosent av fengselsbefolkningen. Foto: Hasan Almasi/Unsplash.

Helse

WHO: En tredjedel av fengslede i Europa lider av psykiske lidelser

Én av tre fanger i Europa lider av psykiske lidelser, ifølge en ny rapport. Mens fengsler satte på plass tilstrekkelige pandemiresponser for innsatte, er det fortsatt bekymring for dårlige psykiske helsetjenester, overbefolkning og høye selvmordsrater, heter det i rapporten. Les saken på UN News.

Statsministeren og Bill Gates diskuterte global helse og grønn omstilling. Les saken på regjeringens sider.

Gabon, Jamaica og Sri Lanka har slått seg sammen for å kjempe tilbake mot skadelige skjønnhetspraksiser gjennom et felles FN-prosjekt som vil fjerne bruken av kvikksølv i hudblekingsprodukter. Foto: Clay Banks/Unsplash.

Klima og miljø

UNEP/WHO-prosjekt: Gabon, Jamaica og Sri Lanka vil bekjempe farlige hudblekingsprodukter

Gabon, Jamaica og Sri Lanka har slått seg sammen for å redusere miljø- og helsebelastningen påført av hudblekingsindustrien. Ett nytt FN-initiativ vil fjerne kvikksølv fra hudblekende produkter, og fremme alle hudtoners skjønnhet. Les saken på fn.no.

COP26-løfter: Norges Strategi for klimatilpasning, forebygging av klimarelaterte katastrofer og sultbekjempelse. Les mer på regjeringens sider.

UNEP vil redusere kvikksølv i gullgruveindustrien. Les saken på UN News.

Norge lover å støtte FNs fond for utdanning i nødssituasjoner og langvarige kriser med 500 millioner kroner over de neste årene. Foto: OCHA.

Utdanning

500 millioner kroner lovet til utdanning for barn i konflikt og kriser

— FNs fond for utdanning i nødsituasjoner og langvarige kriser er et «fyrtårn av lys og håp», understreket utviklingsminister Tvinnereim under Fondets høynivågiverkonferanse. Les saken på fn.no.

Elevene på Landøya skole fikk besøk av ordfører i Asker, Lene Conradi (H), og generalsekretær Catharina Bu i FN-sambandet denne uka. Rektor Mona Punther (til venstre) står sammen med 9. klassinger som driver den bærekraftige kafeen «Kafé Landøya». Foto: FN-sambandet.

FN-sambandet mener

Ungdomskolene i Asker blir FN-skoler

Asker kommune melder inn alle sine kommunale ungdomsskoler i FN-skoleordningen. Dette betyr at globale perspektiver vies mer plass i undervisningen fremover. — Avtalen er bare et første steg på veien, nå gleder vi oss til å motta bestillinger på rollespill og de andre spennende oppleggene våre fra lærere og elever, sier Catharina Bu, FN-sambandets generalsekretær. Les saken på fn.no.

Merk deg! Kommende arrangementer

• 18.-22. februar: Den niende internasjonale konferansen om flomhåndtering. Lær mer her.
  • 20.-21. februar: Det tredje internasjonale humanitære forumet i Riyadh. Lær mer her.
  • 21. februar: PRIO-seminar om fornyelse av FNs mandat i Afghanistan under Taliban: Refleksjoner og anbefalinger. Lær mer og meld deg på her.
  • 28. februar: NUPI frokostseminar om krigstidens utenrikspolitiske debatt i Russland og Europa. Lær mer og meld deg på her.

20. februar: Verdens dag for sosial rettferdighet

21. februar: Den internasjonale morsmålsdagen