Denne uka i FN: Arbeidsrettigheter og menneskerettigheter, hva er egentlig forskjellen?

Trine Heimerback, ambassadør ved FN-delegasjonen og leder av Sikkerhetsrådets sanksjonskomité for Isil og Al-Qaida, orienterte Rådet onsdag 23. november. Foto: UN Photo/Eskinder Debebe.

Sikkerhetsrådet

Ghana har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i november. Les arbeidsprogrammet for måneden her. India tar over presidentskapet torsdag 1. desember, og Rådsmedlemmer vil sannsynligvis vedta arbeidsprogrammet for måneden samme dag.

Uka i Sikkerhetsrådet

Mandag: Orientering og konsultasjoner om den israelsk-palestinske konflikten. Konsultasjoner om Libanon (1701-rapporten). Konsultasjoner om sanksjonsregimet for Nord-Korea (1718-komiteen). Norges FN-ambassadør Mona Juul forventes å orientere Rådsmedlemmene.

Tirsdag: Rådet skal sannsynligvis stemme over et utkast til en resolusjon som fornyer mandatet til 1540-komiteen og dens ekspertgruppe, som har som mål å hindre ikke-statlige aktører i å få tilgang til masseødeleggelsesvåpen. Orientering og konsultasjoner om den politiske og humanitære situasjonen i Syria.

Ellers denne uken forventes Rådsmedlemmer å fortsette å følge nøye med på situasjonen i Ukraina. De kan innkalle til et møte om saken, avhengig av utviklingen.

Rådet forventes også å fortsette å forhandle om et russisk foreslått utkast til presidenterklæring om Irak, og vil sannsynligvis forhandle om et utkast til presidenterklæring om Nord-Korea.

Piratvirksomhet i Guineabukta: Mer handling nødvendig for å møte nye dynamikker

Selv om det siste tiåret har sett en jevn nedgang i piratvirksomhet i Guineabukta, må medlemsland og partnere trappe opp innsatsen for å motvirke denne enestående trusselen. Les saken på fn.no.

Norge i FNs sikkerhetsråd - uke 46

Saker som ble behandlet i Sikkerhetsrådet denne uken: FNs politibidrag, Den sentralafrikanske republikk, Sudan/Sør-Sudan, Libya, Somalia, Sahel og Ukraina. Les saken på regjeringens sider.

«Grønne» jobber, sosial rettferdighet og arbeidsrettigheter var i fokus under COP27. Her holder en demonstrant opp hånden som viser skriften «Labor Rights Now!» Foto: UNFCCC/Kiara Worth.

Arbeidsrettigheter og menneskerettigheter, hva er egentlig forskjellen?

Arbeidsrettigheter – i klimarettferdighet og for migranter for eksempel – er mer i fokus enn noensinne. ILOs Tim de Meyer forklarer lenken mellom arbeidsrettigheter- og standarder og menneskerettigheter, og hvorfor regler på jobben er så viktig.

Aktuelle rapporter

Kvinner og jenter mest utsatt for å bli drept i hjemmet

Hjemmet er ikke et trygt sted for enormt mange kvinner og jenter, ifølge en fersk FN-rapport. De er mest utsatt for å bli drept av de som står dem nærmest i eget hjem.

IOM: Mer enn 50 000 migranter har mistet livet på jakt etter et bedre liv

Etter å ha risikert livet på farlige reiser, har mer enn 50 000 migranter mistet livet på ferden siden 2014. Les saken på UN News.

UNICEF: Rasisme og diskriminering av barn er utbredt i land over hele verden

En ny rapport skisserer hvordan barn blir diskriminert i helse, tilgang til offentlige ressurser og utdanning; analyse av 22 lav- og mellominntektsland viser at de som ikke opplever rasisme og diskriminering har dobbelt så stor sannsynlighet for å ha grunnleggende leseferdigheter. Les saken på UNICEFs sider.

WHO: Nesten 40 millioner barn mottakelige for meslinger

Nesten 40 millioner barn står i fare for å få meslinger, ifølge en felles rapport laget av WHO og USAs senter for sykdomskontroll og forebygging (CDC). Pandemi-relaterte forstyrrelser førte til at 25 millioner gutter og jenter gikk glipp av sin første dose av meslingvaksinen i fjor, mens ytterligere 14,7 millioner fikk ikke den andre dosen. Les saken på UN News.

ILO: Skogsektoren sysselsetter 33 millioner rundt om i verden

Å telle hvor mange er sysselsatt i skogsektoren er ingen enkel øvelse. Ikke desto mindre gikk ILO, FAO og Thüneninstituttet for skogbruk sammen for å estimere den globale arbeidsstyrken i skogrelaterte aktiviteter og gi innsikt i arbeidsmarkedstrender i denne sektoren. Les saken på ILOs sider.

85 prosent av hjerneutviklingen skjer de første fem årene av et barns liv. Nå har UNESCOs medlemsland besluttet at de vil trappe opp investeringen i barnehager. Foto: UNICEF/UN0220425/Noorani.

Land lover å trappe opp barnehageinvesteringer

UNESCOs medlemsland har forpliktet seg til å investere minst 10 prosent av utdanningsbudsjetter til barnehageopplæring og sikring at lønns- og arbeidsvilkårene til barnehagelærere er minst på samme nivå som i grunnskolen.

Arrangementer

• 28.29. november: Globalt forum mot rasisme og diskriminering 2022 i Mexico City. Les mer på UNESCOs sider.
  • 28.–30. november: Det 11. FN-forum for næringsliv og menneskerettigheter. Les mer på OHCHRs sider.
  • 29. november: Lansering av Norges nye strategi for matsikkerhet i utviklingspolitikken. Les mer på regjeringens sider.
  • 30. november: Lansering av ILOs globale lønnsrapport, med fokus på virkningen av økende inflasjon. Les mer på ILOs sider.
  • 6.9. desember: ILOs 17. Asia- og Stillehavsregionmøte i Singapore. Les mer på ILOs sider.
  • 7.–8. desember: FN-toppmøte om grunnvann 2022. Les mer på UNESCOs sider.
  • 7.–19. desember: FN-konferanse om biologisk mangfold (COP 15). Les saken på UNEPs sider.

Kvinners og jenters liv har blitt snudd på hodet i Afghanistan. Jenter er ekskludert fra videregående skole og fra studier. Her er tre jordmorsstudenter i Nili før Taliban kom tilbake til makten. Foto: UN Photo/Eric Kanalstein.

Afghanistan: Talibans behandling av kvinner og jenter kan utgjøre forbrytelser mot menneskeheten, sier FN-eksperter

— De siste handlingene rettet mot kvinner og jenter av Taliban bør etterforskes som kjønnsforfølgelse, sier elleve FN-utnevnte uavhengige menneskerettighetseksperter.

29. november: Internasjonal solidaritetsdag for det palestinske folk

30. november: Minnedag for ofre for kjemisk krigføring

1. desember: Verdens AIDS-dag

2. desember: Internasjonal dag for avskaffelse av slaveri

3. desember: Internasjonal dag for funksjonshemmede

4. desember: Internasjonal dag for banker

5. desember: Verdensdag for jordsmonn

5. desember: Internasjonal dag for frivillig arbeid

7. desember: Internasjonal dag for sivil luftfart

9. desember: Internasjonal dag til minne om ofrene for folkemord, og til forhindring av folkemord

9. desember: Internasjonal dag mot korrupsjon

10. desember: Menneskerettighetsdagen

11. desember: Internasjonal fjelldag

Mennesker verden rundt krever regimeendring i Iran. Foto: Flickr/Taymaz Valley.

Andre viktige saker

FN starter etterforskning i Iran

Tusenvis har tatt til gatene i Iran, og kvinner verden rundt klipper av seg håret i solidaritet. FN skal nå etterforske om myndighetenes brutale svar på demonstrasjonene er brudd på internasjonal lov.

Les saken på fn.no.

«Youthwashing» på COP27? Les saken på fn.no.

Reaksjoner etter COP27: — Vi er ikke i nærheten av å nå klimamålene. Les saken i Bistandsaktuelt

FNs menneskerettskomité har avgjort at Australia krenker urfolks rettigheter i klimasak. Les saken på NIMs sider.

Den sentralafrikanske republikk: FN-sjefen fordømmer på det sterkeste flyplassangrepet som førte til dødsfall av fredsbevarende soldat. Les saken i UN News.

FN skal stemme over ny skattekonvensjon foreslått av afrikanske stater. Les saken i The Guardian.

Utviklingsministerens svar på spørsmål om FN og bistand. Les saken på regjeringens sider.

Utviklingsministerens svar på spørsmål om Pakistan og FN-fondet for klimatap og skade. Les saken på regjeringens sider.

Meninger: Krisen er langt fra over i Tigray. Les saken i Bistandsaktuelt.

Lite bistand med Høyre og Frp i regjering. Les saken i Dagsavisen.

Meninger: Det er ikke størrelsen på bistandsbudsjettet som teller, men kursen vi velger. Les saken i Bistandsaktuelt.

Mennesker verden rundt krever regimeendring i Iran. Foto: Flickr/Taymaz Valley.