Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Den nye favorittmelken

Del
Den grønne melken, lettmelken med 0,5% fett, er i ferd med å bli den nye, norske favorittmelken. Økningen i salget fortsetter med uforminsket styrke i første kvartal i 2021.

– Dette er godt nytt for folkehelsen, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

– Ikke bare er den mager og god på smak, den er også tilsatt vitamin D i tillegg til en pakke på syv andre næringsstoffer. D-vitamin er et av vitaminene mange nordmenn får for lite av, og som vi selvsagt også trenger i pandemien, siden det bygger immunforsvaret. Helsemyndighetene anbefaler 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag der minst 2 av 3 bør være melk eller yoghurt. 2 – 3 glass av den grønne melken hver dag bidrar til å dekke anbefalt inntak av kalsium, jod og noe av Vitamin D-inntaket.

Melken på den grønne kartongen, som ble lansert som Ekstra Lett i 2000, er en lettere variant av den «vanlige» lettmelken. I lanseringsåret hadde den en mindre markedsandel enn skummet melk. 20 år senere selger Lett 0,5 %-melken fire ganger mer enn skummet melk. Den tok igjen helmelk i 2011, og fortsetter salgsøkningen i samme tempo vil Lett 0,5 % være det norske folks favorittmelk i løpet av få år.

Historisk økning

Økningen i det totale melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter. Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter.

Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.

– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av der melk ofte inngår, sier Ida Berg Hauge.

Alle typer meieriprodukter, bortsett fra smør, fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 % pr person.

Salgsutviklingen for Lett 0,5% 2000 – 2020 (liter melk pr capita)

   År                     Lett 0,5%           Helmelk

2000                    12,28                  53,58                

2005                    10,19                  49,62                

2010                    13,88                  43,55                

2015                    19,81                  34,55                

2019                    20,44                  27,11                

2020                    21,87                  26,46                

Kvartalstall pr capita 1. kvartal 2020 – 2021

Kategori                           liter/kilo pr person          Prosent endring

Norsk melk                      21,0 liter                           + 2,7 %

Melk inkl. import            21,2 liter                           + 2,1 %

Norsk ost                         4,32 kg                              + 2,7 %

Ost inkl. import              5,19 kg                              + 4,4 %

Norsk yoghurt                 2,58 kg                              + 6,4 %

Yoghurt totalt                 2,89 kg                              + 6,3 %

Rømme                            0,98 kg                              + 5,3 %

Fløte                                 1,43 liter                           + 8,3 %

Norsk smør                      0,85 kg                              - 5,6 %

Smør inkl. import           0,87 kg                              - 7,9 %

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye