Den nye favorittmelken

– Dette er godt nytt for folkehelsen, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
– Ikke bare er den mager og god på smak, den er også tilsatt vitamin D i tillegg til en pakke på syv andre næringsstoffer. D-vitamin er et av vitaminene mange nordmenn får for lite av, og som vi selvsagt også trenger i pandemien, siden det bygger immunforsvaret. Helsemyndighetene anbefaler 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag der minst 2 av 3 bør være melk eller yoghurt. 2 – 3 glass av den grønne melken hver dag bidrar til å dekke anbefalt inntak av kalsium, jod og noe av Vitamin D-inntaket.
Melken på den grønne kartongen, som ble lansert som Ekstra Lett i 2000, er en lettere variant av den «vanlige» lettmelken. I lanseringsåret hadde den en mindre markedsandel enn skummet melk. 20 år senere selger Lett 0,5 %-melken fire ganger mer enn skummet melk. Den tok igjen helmelk i 2011, og fortsetter salgsøkningen i samme tempo vil Lett 0,5 % være det norske folks favorittmelk i løpet av få år.
Historisk økning
Økningen i det totale melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter. Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter.
Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.
– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av der melk ofte inngår, sier Ida Berg Hauge.
Alle typer meieriprodukter, bortsett fra smør, fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 % pr person.
Salgsutviklingen for Lett 0,5% 2000 – 2020 (liter melk pr capita)
År Lett 0,5% Helmelk
2000 12,28 53,58
2005 10,19 49,62
2010 13,88 43,55
2015 19,81 34,55
2019 20,44 27,11
2020 21,87 26,46
Kvartalstall pr capita 1. kvartal 2020 – 2021
Kategori liter/kilo pr person Prosent endring
Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %
Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %
Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %
Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %
Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %
Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %
Rømme 0,98 kg + 5,3 %
Fløte 1,43 liter + 8,3 %
Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %
Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

