Den nye favorittmelken
– Dette er godt nytt for folkehelsen, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
– Ikke bare er den mager og god på smak, den er også tilsatt vitamin D i tillegg til en pakke på syv andre næringsstoffer. D-vitamin er et av vitaminene mange nordmenn får for lite av, og som vi selvsagt også trenger i pandemien, siden det bygger immunforsvaret. Helsemyndighetene anbefaler 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag der minst 2 av 3 bør være melk eller yoghurt. 2 – 3 glass av den grønne melken hver dag bidrar til å dekke anbefalt inntak av kalsium, jod og noe av Vitamin D-inntaket.
Melken på den grønne kartongen, som ble lansert som Ekstra Lett i 2000, er en lettere variant av den «vanlige» lettmelken. I lanseringsåret hadde den en mindre markedsandel enn skummet melk. 20 år senere selger Lett 0,5 %-melken fire ganger mer enn skummet melk. Den tok igjen helmelk i 2011, og fortsetter salgsøkningen i samme tempo vil Lett 0,5 % være det norske folks favorittmelk i løpet av få år.
Historisk økning
Økningen i det totale melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter. Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter.
Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.
– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av der melk ofte inngår, sier Ida Berg Hauge.
Alle typer meieriprodukter, bortsett fra smør, fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 % pr person.
Salgsutviklingen for Lett 0,5% 2000 – 2020 (liter melk pr capita)
År Lett 0,5% Helmelk
2000 12,28 53,58
2005 10,19 49,62
2010 13,88 43,55
2015 19,81 34,55
2019 20,44 27,11
2020 21,87 26,46
Kvartalstall pr capita 1. kvartal 2020 – 2021
Kategori liter/kilo pr person Prosent endring
Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %
Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %
Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %
Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %
Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %
Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %
Rømme 0,98 kg + 5,3 %
Fløte 1,43 liter + 8,3 %
Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %
Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom