De unge tar desidert mest miljøhensyn under årets julehandel

I en YouGov-undersøkelse på vegne av Lunar svarer nesten halvparten av befolkningen mellom 18-29, at de lar miljøhensyn i større grad bestemme hvilke julegaver som kjøpes inn i år. I hele befolkningen vil 23 prosent ta mer miljøhensyn.
Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne vil bytte ut plasten under årets julehandel, og gir kundene mulighet til å bidra til å rydde havene for plast gjennom kortbruk. Foto: Morten Brakestad

Samtidig viser undersøkelsen at det er stor forskjell i miljøengasjementet mellom generasjonene. Mens 44 prosent i aldersgruppen 18-29 vil la miljøhensyn i større grad bestemme julegaveinnkjøpene, er sjansen mindre for at du får en mer miljøvennlig julegave fra de mellom 40-49 år. I denne aldersgruppen vil kun en av fem ta mer mer miljøhensyn.

- Dette bør være en vekker for oss voksne. Det er mange måter å ta miljøhensyn under julehandelen. I Lunar er vi opptatt plastfrie hav, og gir brukerne våre muligheten til å rydde havet for plast ved å støtte havsøplekasser hver gang de bruker kortet. Vi anbefaler å bytte ut plasten med gjenvinnbare materialer der det lar seg gjøre. Enda mer effektivt er å gi opplevelser i stedet for ting og tang, sier Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.

Gir bort brukt

Klesdesigneren Maja Stabel brenner for bærekraftig mote. Hun er ekspert på “zero waste”-teknikker hvor hovedregelen er at det ikke skal være noe avfall. I år var hun gjestedommer i Symesterskapet og utfordret deltakerne til å lage plagg ut fra et stoffstykke, uten at noe gikk til spille. Hun håper det inspirerer og bidrar til at flere bærekraftige gaver havner under juletreet i år.

- Jeg liker å oppgradere noe jeg har eller noe jeg finner brukt og gi bort. Det kan være en olabukse som jeg lager morsomme lapper på på knærne, t-skjorter eller collegegensere med applikasjoner. Slik blir det en miljøvennlig og personlig gave. Et annet tips til julehandel er å avtale med familien å ha 'secret Santa'. Da gir man én gave og får én gave så blir det ikke så mange gaver hvor alle må gi til alle, sier Maja Stabel.

Tips for bærekraftig julehandel

Med både FNs klimarapport og klimatoppmøte i Glasgow friskt i minne, er klimavennlig julehandel høyaktuelt, spesielt for de unge. Med noen små grep kan du sørge for en mer miljøvennlig jul uten at det går ut over julegleden. Bare se på disse tipsene:

Kjøp lokalt og kortreist
Ved å kjøpe lokale julegaver reduserer du CO2-utslippene knyttet til transport. Samtidig støtter du lokalmiljøet og lokalt næringsliv.

Gi en opplevelse til dem som har det meste fra før
Gode minner kan vare evig. Det kan være alt fra hyttetur til teater.

Selvgjort er velgjort
Med litt kreativitet kan du lage det meste selv. Om du ikke vet hvordan det lages finnes de fleste oppskriftene på nettet.

Kjøp et medlemskap, abonnement eller et kurs
Mange har kanskje en hemmelig drøm om lære seg et nytt språk eller hvordan man blir en bedre sjakkspiller. En personlig spilleliste eller abonnement på en tv-kanal er også gode ideer.

Støtt en god sak
Støtt noe som kan bidra til mindre forurensing, CO2-utslipp og plast i havene. Da vil veldig mange kunne dra nytte av gaven.

Kjøp noe brukt
Fretex, finn.no og antikvariater er gode eksempler på steder du kan gjøre et varp.

Dropp plasten, velg gjenvinnbart
Bruk et handlenett du allerede har og handle varer som ikke er pakket inn i plast. Det viktigste er å være bevisst på mindre plastbruk.

Tenk alternativ og minst mulig innpakning
Kanskje du har gammelt papir du kan bruke igjen? Det går også an å bruke avispapir, gaveposer eller striesekker. Bare kreativiteten setter grenser.

Kjøp noe som varer lenge
Her er det bare å være kreativ. Et miljøvennlig transportmiddel som sykkel varer lenge, og gir samtidig litt trim for den lykkelige nye eieren.

Hent varen i butikken, så slipper du transporten
Gå til butikken om du kan, også når du handler på nett. Mange butikker tilbyr smarte klikk-og-hent-løsninger.

Maja Stabel

Lunar er en moderne finansiell teknologivirksomhet og digital bank, som tilbyr kundene en ny måte å bruke bank, betale og investere på. Lunar ble etablert i 2015, er tilstede i Danmark, Sverige og Norge, og har over 400.000 kunder. Lunar har tilsammen hentet kapital på 345 millioner Euro fra investorer og fikk banklisens i 2019.