Opplysningskontoret for frukt og grønt

Dårligere matvaner etter koronatiltakene

Del

Koronaepidemien truer folkehelsen, selv uten at man blir smittet. Dagligvarebutikkene selger uvanlig store mengder søtsaker og en undersøkelse fra Opinion viser at to av ti, spiser mindre sunt en før. Noen kjedespiser, noen trøstespiser, noen skal kose seg. Uansett årsak - det er på tide å ta kontrollen tilbake, det kan ikke være lørdag hele uken.

Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre.
Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre.

Norsk koronamonitor fra Opinion har intervjuet 2.642 nordmenn om hvordan deres matvaner er blitt etter koronautbruddet. En av ti spiser sunnere mat nå sammenlignet med før koronautbruddet. Dobbelt så mange, to av ti, spiser mindre sunt. Syv av ti sier matvanene er uendret.

Hverdagsrutiner snudd på hodet

Ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt, Iselin Bogstrand Sagen, mener årsakene til at matvanene endres kan være mange, men at det henger sammen med at hverdagsrutinene er betraktelig endret for de fleste.

- Mange er permitterte, mange føler seg ensomme, og mange har mistet kontroll over hvilken dag det er. Mange er på hjemmekontor og skal samtidig passe barn, og kanskje også inntre i rollen som lærer for barna sine. Når hverdagsrutinene våre blir satt på prøve, blir også matvanene våre satt på prøve, mener Sagen.

I de fleste kostholdsundersøkelser ser man et tydelig skille i matvanene mellom dem med lav og høy utdannelse. De med høyere utdannelse har vanligvis sunnere matvaner enn de med kortere utdannelse. Når hverdagsrutinene våre blir snudd på hodet spiller det visst ingen rolle hvilken bakgrunn man har.Uansett utdanningsnivå viser Opinions undersøkelse at en stor andel, spesielt unge voksne oppgir å ha fått dårligere matvaner i denne perioden. Bare noen ganske få hevder å ha bedre matvanene sine.

Det kan ikke være lørdag hele uken

- De fleste vet nok godt hva de bør spise mindre av. Nå gjelder det bare å ta kontroll, og gjennomføre. Husk at det ikke er et offer å gi slipp på de dårlige matvanene, det er vel heller tvert om. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Hvordan unngå at koronatiltakene blir en trussel for folkehelsen?

Dårlige matvaner og lite fysisk aktivitet er oppskriften for å gå opp i vekt. Overvekt og fedme er assosiert med en rekke livsstilsrelaterte sykdommer, som hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, for å nevne noen. Det er i tillegg uten tvil langt vanskeligere å gå noen kilo ned enn opp. Så ikke gå i fellen med å tenke "Ja, men jeg tar det av igjen etter at hjemmekontortilværelsen er over".

Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. I tillegg anbefales det å begrense inntaket av rødt kjøtt, salt og sukker. Det anbefales også at vi spiser minst 500 g frukt og grønnsaker hver dag, halvparten av hver.

Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av. Ernæringsrådgiverens beste tips er derfor å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid.

- Det kan for eksempel være halve middagstallerkenen med en gresk salat, grillede grønnsaker eller bakte rotgrønnsaker. Eller havregrøt toppet med bær og et glass appelsinjuice.

Hun forklarer at frukt og grønnsaker er en svært viktig kilde til kostfiber og mange viktige vitaminer og mineraler. Kostfiber bidrar til at vi holder oss mett lengre og til et stabilt blodsukker. Noe som kommer godt med for å få søtsuget under kontroll.

Spis ordentlige måltider

Sult og lavt blodsukker gjør det lett å gå på jakt i skuffer og skap. Et godt råd er å spise gode fargerike måltider som gjør deg skikkelig mett.

- To tynne knekkebrød med smøreost til lunsj holder ikke helt til middag, da er det lett å gå på en smell.

Sørg for bra hverdagssnacks

Det kan være enkelt og fristende å «kose seg litt ekstra» i denne merkelige tiden, og det kan på mange måter være en fin holdning å ha. Tenk bare over hva som skal til for å kose seg. Styr unna søtsakene til hverdags og fyll heller på med snacks som både smaker godt og er bra for helsen. Frukt og grønnsaker både kan, og bør, spises gjennom hele dagen. Et godt tips er å la grønnsaker og dipp stå fremme. Lag en deilig tzatziki og kutt gulrot, kålrot og agurk i staver og dypp i vei.

-  Start nå. Ta de gode matvanene tilbake.

Kilder: https://opinion.no/2020/04/farvel-til-sunn-mat-i-koronakrisen/

https://www.nrk.no/sorlandet/mer-hjemmetid-gir-godteri-boom-1.14968496?fbclid=IwAR1EePACnpZf5CS8ryTXkCtzWrSM1Cv-tO2dwUQaU7rl4rc-_vCyG_zUcF8

Nøkkelord

Kontakter

Iselin Bogstrand SagenKommunikasjonsrådgiver/ernæringsfaglig rådgiver

Kommunikasjonsrådgiver med ernæringsfaglig kompetanse med ansvar for ekstern og intern kommunikasjon rundt temaer som omhandler kosthold og helse. Er opptatt av å formidle kunnskap om ernæring på en forståelig og inspirerende måte, og ikke minst spre matglede. Målet er 5 om dagen til hele befolkningen.

954 18 998iselin.sagen@frukt.no

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre.
Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre.
Last ned bilde
Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av.
Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nytt norsk jordbær har fått navn16.6.2020 14:49:21 CESTPressemelding

Neste år kommer en ny norsk sort jordbær på markedet – en sort det har tatt 13 år å dyrke frem. – Det er en fryd å nyte norske jordbær om sommeren, og jeg er overbevist om at det er mange jordbærprodusenter og jordbærspisere som nå blir fornøyde med en ny jordbærsort. Det nye bæret har forbedret smak og dyrkingsegenskaper. Med tanke på så mye glede som et nytt bær kan gi, må vi rett og slett kalle det for Lykke, sa landbruksminister Olaug Bollestad, som var en del av juryen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom