Color Line varsler nye permitteringer

Regjeringen har innført nye, strenge smitteverntiltak foreløpig i to uker. Color Line har derfor besluttet å innstille MS Color Magic mellom Oslo og Kiel inntil videre. Fra før er MS Color Fantasy tatt ut av trafikk på denne ruten. Den viktige godstransporten fra og til Norge blir ivaretatt med godsskipet MS Color Carrier mellom Oslo og Kiel, og SuperSpeed 1 og 2 mellom Kristiansand, Larvik og Hirtshals.

Konsernsjef Trond Kleivdal

- De nye, nasjonale smitteverntiltakene som regjeringen innførte i dag 4. januar innebærer at selskapet må innstille dagens tilbud mellom Norge og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip. – Derfor ser Color Line seg dessverre nødt til å varsle permitteringer av ytterligere nærmere 500 ansatte i tillegg til de rundt 1 000 som allerede er permittert, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Det er etablert en god og konstruktiv dialog med relevante fagforeninger for ansatte på sjø og for virksomheten på land. - Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Konsernsjef Trond Kleivdal

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CEST | Pressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CEST | Pressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.