Color Line tar Color Viking midlertidig ut av drift

Color Line har besluttet å ta M/S Color Viking midlertidig ut av drift på ruten Sandefjord-Strømstad fra og med mandag 13. desember. Dette som følge av et betydelig fall i antall passasjerer etter at regjeringen innførte nye nasjonale koronatiltak og anmodet om begrenset sosial kontakt.

Konsernsjef Trond Kleivdal

–  Dessverre har vi ingen mulighet til å opprettholde et bærekraftig rutetilbud mellom Norge og Sverige etter at regjeringen innførte nye koronatiltak, og må derfor ta M/S Color Viking ut av drift inntil videre. Beslutningen innebærer, i denne omgang, varsel om permittering til i underkant av 100 ansatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Lines virksomhet påvirkes sterkt av regjeringens smittevernstiltak, som gjeninnføring av avstandskrav og anmodninger om å begrense sosial kontakt i tillegg til kravene om obligatorisk registrering og testing av alle innreisende til Norge.

–  Dette er en meget tung beskjed for våre ansatte, som også tidligere har blitt hardt rammet av pandemien. Vi håper nå at regjeringen snarest får på plass konkrete ordninger, eksempelvis lønnskompensasjon, som reelt sett kompenserer virkningen av regjeringens tiltak. Det vil kunne være med på å gi våre ansatte trygghet inn i julehøytiden og frem til en varig normalisering foreligger, sier Kleivdal.

På ruten Sandefjord-Strømstad opererer Color Line to skip, M/S Color Viking og M/S Color Hybrid, som er verdens største plug-in hybridskip. Skipene gjør til vanlig to daglige rundturer hver, og den helårlige ruten er dermed viktig for både passasjer- og godstransporten mellom Norge og Sverige. Med M/S Color Viking ute av drift, vil tilbudet halveres til to daglige rundturer med M/S Color Hybrid.

Konsernsjef Trond Kleivdal

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling.

Følg pressemeldinger fra Color Line

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line varsler permittering av ytterligere 700 ansatte20.12.2021 13:01:12 CET | Pressemelding

Som følge av regjeringens strenge smittevernstiltak, har Color Line besluttet å ta M/S Color Magic midlertidig ut av drift på ruten Oslo-Kiel fra 29. desember og søsterskipet M/S Color Fantasy fra 10. januar. Beslutningen vil innebære varsel om permittering til i overkant av 700 ansatte. Color Line opplevde god etterspørsel på alle sine ruter i perioden fra Norge og destinasjonslandene gjenåpnet i løpet av september og frem til innføringen av nye smittevernstiltak i desember.

Trinn 2 åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel21.5.2021 16:00:52 CEST | Pressemelding

Regjeringen har i dag gitt klarsignal til en gradvis gjenåpning av samfunnet gjennom å implementere trinn 2. Med den gradvise gjenåpningen legger regjeringen igjen til rette for tur/retur gjester fra Oslo. Konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic. Åpningen for tur/retur gjester fra Oslo betyr en gradvis oppstart mot normalisering.