Color Line styrker godstransporten til og fra Norge

Color Line setter inn M/S SuperSpeed 1 mellom Kristiansand og Hirtshals fra fredag 27. mars kl 1630. Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som konsekvens av myndighetenes tiltak for å håndtere coronaviruset COVID-19. I perioden 16. til 27. mars skulle M/S SuperSpeed 1 opprinnelig ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men har grunnet de inntrufne forholdene ligget til kai i Kristiansand.

Foto: Chris Olesen / Color Line
Virksomheten til Color Line utgjør en vesentlig del av Jyllandskorridoren og forbinder Norge til Danmark og det europeiske kontinentet. Foto: Chris Olesen / Color Line

Color Line setter nå M/S SuperSpeed 1 inn som rent cargo skip på ettermiddagsavgangen fra Kristiansand i henhold til den ordinære fartsplanen.

Myndighetene i land i Europa gjør unntak i innreise- og karantenereglene for transport av gods. –Vi har derfor valgt å opprettholde viktige frakttilbud mellom Norge, Tyskland og Danmark, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Tilbudet består av ro-ro fraktskipet M/S Color Carrier som betjener ruten Oslo-Kiel med gods på vanlig måte, samt at M/S SuperSpeed 2 går i sin ordinære rute med godstrafikk mellom Larvik og Hirtshals, og fra fredag 27. mars M/S SuperSpeed 1 med godstrafikk fra Kristiansand.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta om Color Line Cargo

• Color Line Cargo er en egen forretningsenhet i Color Line, og avdelingen er ansvarlig for frakt av gods på selskapets syv skip på fergerutene til og fra Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
  • I 2019 transporterte Color Line vel 360 000 TEU enheter på sine skip mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
  • I 2019 styrket Color Line frakttilbudet ved å sette ro-ro skipet M/S Color Carrier på ruten mellom Oslo og Kiel. I Kiel er det utviklet en intermodal løsning med et eget godstog i samarbeid med KombiVerkehr som en direkte rute mellom Kiel i Tyskland og Verona i Italia. I tillegg tilbys gods med jernbane til seks andre godsknutepunkt i Europa.
  • I tillegg til trailere med sjåfør kan Color Line Cargo transportere uledsagede trailere, tank-containere, farlig last (IMO) og stor og tung last, samt nye kjøretøy som busser, lastebiler, anleggs- og jordbruksmaskiner på M/S Color Carrier.
  • I august 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip, M/S Color Hybrid, på linjen mellom Sandefjord og Strømstad. Med dette økte selskapet kapasiteten på frakt over Ytre Oslofjord, fordi skipet har mulighet til å ta om bord et større volum per år enn skipet, M/S Bohus, som det erstattet.
  • For å sikre effektiv distribusjon av gods tilbyr Color Line spedisjonstjenester, slik at all fortolling og innførsel av tollpliktig gods skjer i henhold til tollbestemmelsene i hvert enkelt land.

Les mer om Color Line Cargo

Foto: Chris Olesen / Color Line
Frakt av varer er definert som en samfunnskritisk oppgave. I tillegg til fraktskipet Color Carrier på ruten mellom Kiel og Oslo, og SuperSpeed 2 i rute mellom Larvik og Hirtshals, setter nå Color Line Superspeed 1 inn som rent cargo skip på ettermiddagsavgangen fra Kristiansand kl 1630 i henhold til den ordinære fartsplanen. Retur fra Hirtshals er kl 2115. Color Line styrker godstransporten i en tid da myndighetene har stengt ned all passasjertrafikk mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Foto: Dag G. Nordsveen / Color Line.
I 2019 transporterte Color Line vel 360 000 TEU enheter på sine skip mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.  Foto: Arild Danielsen / Color Line.
I 2019 transporterte Color Line vel 360 000 TEU enheter på sine skip mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Foto: Arild Danielsen / Color Line.
SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2 går i trafikk fra Kristiansand og Larvik til og fra Hirtshals. SuperSpeed 1 settes nå inn på ettermiddagsavgangen  som rent cargoskip i henhold til den ordinære fartsplanen. Foto: Color Line.
SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2 går i trafikk fra Kristiansand og Larvik til og fra Hirtshals. SuperSpeed 1 settes nå inn på ettermiddagsavgangen som rent cargoskip i henhold til den ordinære fartsplanen. Foto: Color Line.

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.