Color Line starter seilingene med passasjerer fra Oslo tur/retur Kiel

Etter at regjeringen stengte grensene til Norge innstilte Color Line all passasjertrafikk mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland fra midten av mars. Grensen til Danmark ble åpnet i går, og etter tre måneder er Color Line også klar for en gradvis oppstart med skipene på linjen mellom Oslo og Kiel. M/S Color Fantasy starter onsdag 17. juni og M/S Color Magic uken etter onsdag 24 juni.

I første omgang gjelder tilbudet for passasjerer som vil starte i Oslo og være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Igangsettelsen vil følge de retningslinjer for smittevern som gjelder, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og ansatte om bord.

Tiltaket som gjør at regjeringen har tillatt tur/retur passasjerer fra Oslo er et viktig signal frem mot en normalisering, som forhåpentligvis snarlig vil skje ved at av grensene til Tyskland åpner.

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.