Color Line permitterer i underkant av 2 000 ansatte

Samfunnet står overfor en ekstraordinær situasjon, og Color Line tar fortløpende beslutninger som sikrer etterlevelse av de pålegg og instrukser som myndighetene nasjonalt og internasjonalt iverksetter for å hindre fortsatt spredning av coronaviruset.

- De tiltakene Color Line har implementert har fått omfattende konsekvenser for selskapets virksomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line har innstilt den ordinære passasjertrafikken, men opprettholder cargo-tilbudet i tråd med unntakene i innreise- og karantenereglene i Norden og Tyskland. Dette for å sikre den viktige vareflyten til og fra Norge. Cargo-virksomheten opprettholder deler av driften ved at ro-ro skipet M/S Color Carrier vil betjene ruten mellom Oslo og Kiel med gods på vanlig måte, samt at SuperSpeed 2 vil gå i sin ordinære rute med godstrafikk mellom Larvik og Hirtshals.

Stortinget kunngjorde i dag regjeringens første fase av en økonomisk krisepakke for å trygge norsk næringsliv og sikre selskapers drift, samt ansattes lønn og rettigheter. Personer som blir permittert er sikret full lønn med inntil 6 G i minimum 20 dager fra permittering.

Med unntak av deler av cargo-virksomheten, blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip.
- Derfor ser Color Line seg dessverre nødt til å permittere,
sier konsernsjef Trond Kleivdal, som legger til at det er etablert en god og konstruktiv dialog med relevante fagforeninger for ansatte på sjø og i virksomheten på land. Dette for å sikre en ryddig prosess både nasjonalt og internasjonalt for alle selskapets ansatte som blir rammet av den reduserte aktiviteten i rederiet.

Permitteringene er besluttet som et midlertidig tiltak og gjelder for i underkant av 2 000 ansatte. De ansatte beholder alle sine forsikringer og de permitterte er fortsatt ansatt i Color Line.

Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel, fordi vi skal sikre at selskapet er klar til å skyte fart når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.