Color Line

Color Line med unikt transporttilbud - Containere på skip og tog gjennom Europa til og fra Oslo

Del
Color Line har etablert en nyskapende intermodal transportløsning med skip fra Oslo til Kiel og tog videre til Verona i Italia. Løsningen er både mer miljøvennlig og kostnads- og tidseffektiv sammenliknet med transport som benytter det europeiske motorveinettet.
På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck

Color Line-toget fra Kiel til Verona

I samarbeid med tyske Kombiverkehr har Color Line etablert en egen togrute mellom Kiel i Tyskland og Verona i Italia. Color Line kan også tilby plass på avganger med Kombiverkehr-tog til knutepunkter som Wien, Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Fra disse knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. 

Intermodale løsninger fjerner tungtransport fra veiene og kutter miljøutslipp
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. Ved å fjerne trailere fra vei bidrar de intermodale løsningene også til å avlaste veinettet med færre trailere og gir en reduksjon i utslipp av CO2. Fraktskipet M/S Color Carrier og de to cruiseskipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic kan samlet årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer i lengde en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.

«Color Lines nye fraktrute som strekker seg fra Oslo til knutepunkter i Europa er innovasjon i praksis, og viser at transportsektoren tar miljøutfordringene på alvor», sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Bidrar til å nå klimamål og utfordrer etablerte fraktruter

Å flytte frakt fra vei til sjø og bane er et viktig bidrag for å nå myndighetenes klimamål. «Intermodale løsninger er en ny og spennende måte å tenke godstransport på. Resultatet er positivt for miljøet samtidig som bedriftene sparer tid og kostnader når de velger sjøen som transportåre kombinert med tog, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. 

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Last ned bilde
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. I høst åpnet Color Line-toget med direktelinje fra terminalen Kiel til Verona.
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. I høst åpnet Color Line-toget med direktelinje fra terminalen Kiel til Verona.
Last ned bilde
Color Carrier kan frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods. Samlet kan Color Carrier, Color Magic og Color Fantasy årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. 
Bilde: Color Line / Håkon Storvestre
Color Carrier kan frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods. Samlet kan Color Carrier, Color Magic og Color Fantasy årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. Bilde: Color Line / Håkon Storvestre
Last ned bilde
I januar la Ro-Ro-skipet Color Carrier ut på sin første tur mellom Oslo og Kiel. Nå tar Color Line det ett steg videre med intermodale ruter for containere og trailere. Bilde: Color Line / Håvard Storvestre
I januar la Ro-Ro-skipet Color Carrier ut på sin første tur mellom Oslo og Kiel. Nå tar Color Line det ett steg videre med intermodale ruter for containere og trailere. Bilde: Color Line / Håvard Storvestre
Last ned bilde
Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Last ned bilde
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods, sier salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. Bilde: Color Line
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods, sier salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. Bilde: Color Line
Last ned bilde
Color Carrier går i rute mellom Oslo og Kiel. Foto: Przemek Mrowiec / Color Line
Color Carrier går i rute mellom Oslo og Kiel. Foto: Przemek Mrowiec / Color Line
Last ned bilde
På skinner og med sjøen som transportåre fraktes gods effektivt og miljøvennlig til og fra Oslo via Kiel til storbyer i Europa. Fra knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. Bilde: Color Line
På skinner og med sjøen som transportåre fraktes gods effektivt og miljøvennlig til og fra Oslo via Kiel til storbyer i Europa. Fra knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. Bilde: Color Line
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye