Color Line

Color Line med unikt transporttilbud - Containere på skip og tog gjennom Europa til og fra Oslo

Del

Color Line har etablert en nyskapende intermodal transportløsning med skip fra Oslo til Kiel og tog videre til Verona i Italia. Løsningen er både mer miljøvennlig og kostnads- og tidseffektiv sammenliknet med transport som benytter det europeiske motorveinettet.

På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck

Color Line-toget fra Kiel til Verona

I samarbeid med tyske Kombiverkehr har Color Line etablert en egen togrute mellom Kiel i Tyskland og Verona i Italia. Color Line kan også tilby plass på avganger med Kombiverkehr-tog til knutepunkter som Wien, Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Fra disse knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. 

Intermodale løsninger fjerner tungtransport fra veiene og kutter miljøutslipp
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. Ved å fjerne trailere fra vei bidrar de intermodale løsningene også til å avlaste veinettet med færre trailere og gir en reduksjon i utslipp av CO2. Fraktskipet M/S Color Carrier og de to cruiseskipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic kan samlet årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer i lengde en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.

«Color Lines nye fraktrute som strekker seg fra Oslo til knutepunkter i Europa er innovasjon i praksis, og viser at transportsektoren tar miljøutfordringene på alvor», sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Bidrar til å nå klimamål og utfordrer etablerte fraktruter

Å flytte frakt fra vei til sjø og bane er et viktig bidrag for å nå myndighetenes klimamål. «Intermodale løsninger er en ny og spennende måte å tenke godstransport på. Resultatet er positivt for miljøet samtidig som bedriftene sparer tid og kostnader når de velger sjøen som transportåre kombinert med tog, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. 

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Last ned bilde
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. I høst åpnet Color Line-toget med direktelinje fra terminalen Kiel til Verona.
Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. I høst åpnet Color Line-toget med direktelinje fra terminalen Kiel til Verona.
Last ned bilde
Color Carrier kan frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods. Samlet kan Color Carrier, Color Magic og Color Fantasy årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. 
Bilde: Color Line / Håkon Storvestre
Color Carrier kan frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods. Samlet kan Color Carrier, Color Magic og Color Fantasy årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. Bilde: Color Line / Håkon Storvestre
Last ned bilde
I januar la Ro-Ro-skipet Color Carrier ut på sin første tur mellom Oslo og Kiel. Nå tar Color Line det ett steg videre med intermodale ruter for containere og trailere. Bilde: Color Line / Håvard Storvestre
I januar la Ro-Ro-skipet Color Carrier ut på sin første tur mellom Oslo og Kiel. Nå tar Color Line det ett steg videre med intermodale ruter for containere og trailere. Bilde: Color Line / Håvard Storvestre
Last ned bilde
Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Bilde: Chris Speck
Last ned bilde
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods, sier salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. Bilde: Color Line
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte nye typer last som tank-containere, tung og bred last og farlig gods, sier salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo. Bilde: Color Line
Last ned bilde
Color Carrier går i rute mellom Oslo og Kiel. Foto: Przemek Mrowiec / Color Line
Color Carrier går i rute mellom Oslo og Kiel. Foto: Przemek Mrowiec / Color Line
Last ned bilde
På skinner og med sjøen som transportåre fraktes gods effektivt og miljøvennlig til og fra Oslo via Kiel til storbyer i Europa. Fra knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. Bilde: Color Line
På skinner og med sjøen som transportåre fraktes gods effektivt og miljøvennlig til og fra Oslo via Kiel til storbyer i Europa. Fra knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen. Bilde: Color Line
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding

Verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid ble levert fra Ulstein Verft torsdag 1. august. Skipet ankom Larvik søndag for gjennomføring av testprogram og øvrig klargjøring før skipet skal settes i ordinær drift. Vi opplever at skipet trenger lenger tid til gjennomføring av testprogrammet. Første seiling i ordinær rute blir derfor fredag 16. august kl 1000 fra Sandefjord med retur fra Strømstad kl 1340 i stedet for 9. august som tidligere annonsert.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom