Color Line med program for kostnadskutt og effektivisering

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ta tid. Smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Derfor arbeider Color Line med en helhetlig plan knyttet til kostnadsreduksjon og effektivisering, blant annet gjennom å utnytte selskapets betydelige investeringer i digitale løsninger.

Color Line vil møte den utfordrende situasjonen i forbindelse med Covid-19 pandemien med et omfattende program for kostnadsbesparelser og effektivisering. - Planene vil sikre arbeidsplasser og fremtidig lønnsomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

De tillitsvalgte og de ansatte er orientert om bakgrunnen for prioriteringene fremover knyttet til reduksjon av kostnader og effektivisering. Det har også i henhold til hovedavtalen vært gjennomført drøftelser med tillitsvalgte.

For å sikre fremtidig lønnsomhet viser foreløpige analyser et behov for å redusere kostnadene med ca. 300 millioner kroner (antatt helårsvirkning 250 millioner kroner i 2021). Dette vil medføre reduksjon i antall ansatte både om bord og på land med ca. 300 årsverk. I tillegg vil det bli gjort tiltak for å redusere øvrige driftskostnader blant annet ved å utnytte de betydelige investeringene i ny teknologi som Color Line har foretatt de senere årene.

- Color Line legger opp til å bruke mest mulig frivillige ordninger i forbindelse med
nedbemanningen, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CESTPressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CESTPressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.