Color Line innstiller cruiseskipene mellom Oslo og Kiel

Regjeringen besluttet i går 12. mars nye og strengere tiltak for å håndtere Coronaviruset COVID-19 i Norge. Regjeringen fraråder å gjennomføre alle reiser som ikke er strengt nødvendig. Samtidig innførte Helsedirektoratet et krav om at alle som har reist utenfor Norden etter 27. februar skal i karantene i 14 dager når de kommer til Norge uavhengig av symptomer eller ikke.

For Color Line omhandler de nye og innskjerpede reiserestriksjonene selskapets to skip mellom Oslo og Kiel – M/S Color Fantasy og M/S Color Magic. - Med bakgrunn i vedtaket fra Helsedirektoratet har Color Line besluttet at alle seilinger på ruten mellom Oslo og Kiel kanselleres fra og med lørdag 14. mars til og med torsdag 26. mars, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Fantasy ankom Oslo i dag kl. 10:00. De passasjerene som ikke gikk i land fikk tilbud om retur til Kiel. Skipet vil returnere uten passasjerer fra Kiel lørdag og legges til kai i Oslo søndag.

Color Magic ankom Kiel kl. 10:00 i dag og returnerer til Oslo med ankomst lørdag morgen. Også dette skipet blir lagt til kai i Oslo.

Ro-ro fraktskipet M/S Color Carrier vil betjene ruten Oslo-Kiel med gods på vanlig måte.

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.

Color Line styrker godstransporten til og fra Norge25.3.2020 13:59:18 CETPressemelding

Color Line setter inn M/S SuperSpeed 1 mellom Kristiansand og Hirtshals fra fredag 27. mars kl 1630. Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som konsekvens av myndighetenes tiltak for å håndtere coronaviruset COVID-19. I perioden 16. til 27. mars skulle M/S SuperSpeed 1 opprinnelig ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men har grunnet de inntrufne forholdene ligget til kai i Kristiansand.