Color Line hedrer sjøfolk 1. mai

Under koronakrisen spiller sjøfolk en særlig viktig rolle i å holde samfunnsmaskineriet i gang over hele verden. Sammen med det internasjonale rederiforbundet (ICS) og Norges Rederiforbund, deltar Color Line i en felles markering 1. mai. Markeringen vil skje klokken 12.00 ved at skip i havner globalt vil støte i skipsfløyta.

Under koronakrisen spiller sjøfolk en særlig viktig rolle i å holde samfunnsmaskineriet i gang over hele verden. Foto: Color Line.

– Vi er glade for å være med på denne verdensomspennende, felles markeringen, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Helge Otto Mathisen i Color Line. Rederiet har for tiden nærmere 2 200 permitterte og de fleste av disse er sjøfolk.  – Color Line håper å komme i gang så snart som mulig både for å sikre arbeid til våre egne ansatte, men også for å bidra til at turister kommer til Norge, sier Mathisen.

Color Line er en del av Norgesferien

Ved gjenåpning for besøkende fra våre fire nærmarkeder, Danmark, Sverige, Tyskland og Nederland, kan 45% av den utenlandske ferietrafikken potensielt sikres i sommer. Dette utgjør 2,65 millioner gjestedøgn og en omsetning på 3,5 milliarder kroner for hoteller, campingplasser og andre reiselivsbedrifter i Norge. Ringvirkningene for samfunnet er på det dobbelte, totalt ca.7 milliarder kroner.

Color Line er det eneste rederiet i den internasjonale passasjertrafikken mellom Norge og utlandet med skip i norsk skipsregister, med norsk eierskap og med norsk hovedkontor.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk register, med norsk hovedkontor og med norsk eierskap. Foto: Øyvind Haug / Color Line
Ved gjenåpning for besøkende kan 45 % av den utenlandske ferietrafikken potensielt sikres i sommer. Foto Arild Danielsen / Color Line
Skipene SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2 går fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals. I Danmark samarbeider selskapet med en rekke reiselivsdestinasjoner. I Norge har selskapet samarbeide med de viktigste fjelldestinasjonene, hotellkjeder og opplevelsestilbud i de største byene. Foto: Color Line.

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.