Color Line gjenopptar drift på rutene Oslo-Kiel og Sandefjord-Strømstad

Med bakgrunn i at regjeringen reduserer det nasjonale tiltaksnivået, vil Color Line gjenoppta driften på rutene mellom Oslo og Kiel og Sandefjord og Strømstad. Beslutningen innebærer at alle fire skip som er tatt ut av drift vil gjenoppta sine seilinger, og at rederiets om lag 950 permitterte medarbeiderne gradvis kommer tilbake i arbeid.

Konsernsjef Trond Kleivdal

– Vi er svært glade for lettelsene som regjeringen nå gjør med hensyn til de inngripende tiltakene som ble innført i desember. Spesielt de norske innreiserestriksjonene har i praksis medført en nedstengning av store deler av vår virksomhet, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

På ruten Oslo-Kiel settes M/S Color Magic i drift fra og med 12. februar og M/S Color Fantasy fra og med 25. februar. På ruten Sandefjord-Strømstad settes M/S Color Hybrid i drift fra og med 9. februar og M/S Color Viking planlegges å bli satt i drift fra og med 28. februar.

– Color Line har stått i pandemiens frontlinje i snart to år, og hele reiselivet har blitt rammet av at vi ikke har kunnet drifte våre daglige, helårlige passasjerruter mellom Norge, Sverige og Tyskland. Flere av våre medarbeidere har nå opplevd å bli permittert for tredje gang på grunn av tiltaksnivået, og det er derfor spesielt gledelig å kunne ønske våre kollegaer velkommen tilbake, sier Kleivdal.

I dag seiler Color Lines M/S Superspeed 1 og M/S Superspeed 2 som normalt mellom Kristiansand og Larvik og Hirtshals. Begge skipene har opplevd sterk etterspørsel innenfor den samfunnskritiske godstransporten, og opplever nå også en markant vekst blant danske vinterturister.

På ruten Oslo-Kiel seiler godstransportskipet M/S Color Carrier med økt frekvens for å ivareta Color Lines logistikkunder, og Color Lines godskapasitet på denne ruten vil øke betydelig når M/S Color Fantasy og M/S Color Magic settes i drift. Samtidig opplever Color Line sterk pågang av tyske sommerturister, og forventer at ytterligere lettelser i Norge og i destinasjonslandene vil bidra til økende etterspørselsvekst også blant norske reisende.

I et normalår frakter Color Line nærmere fire millioner passasjer og 200,000 fraktenheter mellom Norge og Danmark, Sverige og Tyskland, fordelt på fire helårlige ruter og syv skip. Bookingtakten for 2022 ligger allerede på linje med eller over samme tid i 2019.

Konsernsjef Trond Kleivdal

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line varsler permittering av ytterligere 700 ansatte20.12.2021 13:01:12 CET | Pressemelding

Som følge av regjeringens strenge smittevernstiltak, har Color Line besluttet å ta M/S Color Magic midlertidig ut av drift på ruten Oslo-Kiel fra 29. desember og søsterskipet M/S Color Fantasy fra 10. januar. Beslutningen vil innebære varsel om permittering til i overkant av 700 ansatte. Color Line opplevde god etterspørsel på alle sine ruter i perioden fra Norge og destinasjonslandene gjenåpnet i løpet av september og frem til innføringen av nye smittevernstiltak i desember.

Trinn 2 åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel21.5.2021 16:00:52 CEST | Pressemelding

Regjeringen har i dag gitt klarsignal til en gradvis gjenåpning av samfunnet gjennom å implementere trinn 2. Med den gradvise gjenåpningen legger regjeringen igjen til rette for tur/retur gjester fra Oslo. Konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic. Åpningen for tur/retur gjester fra Oslo betyr en gradvis oppstart mot normalisering.