Color Line – Første selskap med DNV GL-verifisering av smittevern

Color Line er det første selskapet i Norge som er blitt verifisert av DNV GL for selskapets systemer knyttet til håndtering av smittevern om bord på skipene og på terminalene. DNV GL er et av verdens ledende risiko- og klassifikasjonsselskaper.

Color Line er det første selskapet i Norge som er verifisert av DNV GL for systemer knyttet til smittevern. My Care metodologien bygger på DNV GLs infeksjonsrisikosystem som sykehus benytter seg av for å forbedre pasientsikkerheten.

For Color Line omfatter verifiseringen gjennomgang av selskapet og skipene Color Fantasy, Color Magic, SuperSpeed 1, SuperSpeed 2, Color Viking og Color Hybrid med tilhørende terminaler. DNV GL trekker blant annet frem i sin rapport at alle ledd i organisasjonen har vist stort engasjement og har et klart eierskap til smittevernarbeidet.

Smittevernhåndteringen i Color Line følger de retningslinjer for smittevern som gjelder, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og de ansatte. - Verifiseringen viser at Color Lines skip er trygge og at selskapet har etablert gode systemer for smittevern både av hensyn til passasjerene og de ansatte om bord, sier Anette Aaser-Stene, Compliance officer i Color Line.

Å aktivt bygge tillit til smittevernstiltakene understreker Color Lines forpliktelse og engasjement for å styrke og bygge tillit til sitt ledelsessystem med sikkerhet i høysetet, sier Lin Jacobsen Hammer, Sustainability & Training Manager Norway DNV GL - Business Assurance.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor.

I Color Line formidles smittevernstiltakene på norsk, engelsk og tysk.
Foto: Øivind Haug/Color Line
I Color Line formidles smittevernstiltakene på norsk, engelsk og tysk. Foto: Øivind Haug/Color Line
Synlig informasjon bidrar til stadige påminnelser om hvordan alle kan bidra til forebygging. Om bord på skipene og på terminaler er det installert et stort antall hånddesinfeksjonsstasjoner.  Eksempelvis er det på M/S Color Magic tilgjengelig ca 150 desinfeksjonsstasjoner.
Foto: Foto: Glenn Walmann/Color Line
Synlig informasjon bidrar til stadige påminnelser om hvordan alle kan bidra til forebygging. Om bord på skipene og på terminaler er det installert et stort antall hånddesinfeksjonsstasjoner. Eksempelvis er det på M/S Color Magic tilgjengelig ca 150 desinfeksjonsstasjoner. Foto: Foto: Glenn Walmann/Color Line

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.