Color Line – Første selskap med DNV GL-verifisering av smittevern

Color Line er det første selskapet i Norge som er blitt verifisert av DNV GL for selskapets systemer knyttet til håndtering av smittevern om bord på skipene og på terminalene. DNV GL er et av verdens ledende risiko- og klassifikasjonsselskaper.

Color Line er det første selskapet i Norge som er verifisert av DNV GL for systemer knyttet til smittevern. My Care metodologien bygger på DNV GLs infeksjonsrisikosystem som sykehus benytter seg av for å forbedre pasientsikkerheten.

For Color Line omfatter verifiseringen gjennomgang av selskapet og skipene Color Fantasy, Color Magic, SuperSpeed 1, SuperSpeed 2, Color Viking og Color Hybrid med tilhørende terminaler. DNV GL trekker blant annet frem i sin rapport at alle ledd i organisasjonen har vist stort engasjement og har et klart eierskap til smittevernarbeidet.

Smittevernhåndteringen i Color Line følger de retningslinjer for smittevern som gjelder, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og de ansatte. - Verifiseringen viser at Color Lines skip er trygge og at selskapet har etablert gode systemer for smittevern både av hensyn til passasjerene og de ansatte om bord, sier Anette Aaser-Stene, Compliance officer i Color Line.

Å aktivt bygge tillit til smittevernstiltakene understreker Color Lines forpliktelse og engasjement for å styrke og bygge tillit til sitt ledelsessystem med sikkerhet i høysetet, sier Lin Jacobsen Hammer, Sustainability & Training Manager Norway DNV GL - Business Assurance.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor.

I Color Line formidles smittevernstiltakene på norsk, engelsk og tysk.
Foto: Øivind Haug/Color Line
I Color Line formidles smittevernstiltakene på norsk, engelsk og tysk. Foto: Øivind Haug/Color Line
Synlig informasjon bidrar til stadige påminnelser om hvordan alle kan bidra til forebygging. Om bord på skipene og på terminaler er det installert et stort antall hånddesinfeksjonsstasjoner.  Eksempelvis er det på M/S Color Magic tilgjengelig ca 150 desinfeksjonsstasjoner.
Foto: Foto: Glenn Walmann/Color Line
Synlig informasjon bidrar til stadige påminnelser om hvordan alle kan bidra til forebygging. Om bord på skipene og på terminaler er det installert et stort antall hånddesinfeksjonsstasjoner. Eksempelvis er det på M/S Color Magic tilgjengelig ca 150 desinfeksjonsstasjoner. Foto: Foto: Glenn Walmann/Color Line

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CESTPressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CESTPressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.