Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustingen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

Color Hybrid i Sandefjord havn.  Illustrasjon/foto: Plompmozes/Arild Danielsen/Color Line
Color Hybrid i Sandefjord havn. Illustrasjon/foto: Plompmozes/Arild Danielsen/Color Line

Color Line –300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustningen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping samt at det gir teknologiske spill-overs på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

Investeringer bidrar til omstilling

Siden etableringen av Color Line 1990 har selskapet styrket sin konkurranseevne de senere årene gjennom investeringer på over ni milliarder kroner i en moderne, kostnadseffektiv og miljøtilpasset flåte.

– Selskapets vilje og evne til omstilling har vært en viktig driver i utviklingen av selskapet. Om vel et halvt år vil dette praktfulle skroget fremstå som et flaggskip for miljø og innovasjon for hele den maritime næringen i Norge», sa konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line under kick-off på Ulstein Verft.

Ringvirkninger i form av arbeidsplasser, verdiskaping og teknologiske spill-overs

300 verftsarbeidere sto klare til arbeidstart da skipet ankom verftet i Ulsteinvik. I desember ansetter verftet flere.

– Når Color Line velger Ulstein Verft til byggingen av Color Hybrid, gir det store ringvirkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare på Ulstein Verft vil 400-500 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien generer 5-6 arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, understreket konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.

70 prosent av underleverandørene er norske

Når skipet blir levert til Color Line neste sommer vil ca 70% av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge. Hovedmotorer, propeller, navigasjon, gir, batteri, tavler og elektronikk er noen av delene som blir produsert i Norge Sentrale leverandører er Kongsberg Maritime, Siemens, Brunvoll, Rolls Royce og Telenor Maritime.

En verdiskapings- og ringvirkningsanalyse fra Menon Economics beregner totalt sysselsettingseffekt å være nærmere 950 årsverk og total verdiskapingseffekt estimeres til omtrent 840 millioner kroner. I tillegg til dette kommer innovasjon og kunnskapsutvikling hos alle som er involvert i prosjektet som bidrar til å forsterke den maritime klyngens fokus på det grønne skiftet og fremtidig konkurransekraft.

Eneste norske rederi

Color Line er det eneste norske rederiet i den internasjonale passasjer- og skipstrafikken til og fra Norge med skip i norsk register, med norsk hovedkontor og med norsk eierskap.

Fakta om Color Hybrid

Ringvirkninger av Color Lines hybridskip - rapport

Se skipet bygges del for del. Komplett video av byggingen av skroget til Color Hybrid

Helge Orten, leiar for Mørebenken og for Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. – Dette er ein stor dag for oss som jobbar med transport. Eg vil heidre desse modige aktørane som har tort å ta modige beslutningar, som styrkar den maritime klynga. Det er vel ikkje tilfeldig at kontrakten hamna i Ulsteinvik, i kjernen av den maritime klynga på Nordvestlandet. Noreg er ein sterk sjøfartsnasjon, med ein leiande posisjon på å utvikle miljøvenlege fartøy. Med ei slik omstillingsevne, vil det kunne bli skapt mange nye spennande arbeidsplassar knytt til grøn skipsfart.
Konsernsjef Gunvor Ulstein og konsernsjef Trond Kleivdal i dokken verftet. Bilde: Ulstein Verft
Bjørn Røren, tillitsvald Ulstein:
Bilde: Ulstein Verft,
Bjørn Røren, tillitsvald Ulstein: Med denne kontrakten vart Ulstein Verft sikra arbeid i fleire år. Det er veldig bra at Color Line valte å bygge i Noreg, og at dei valde Ulstein Verft. Dette gir ei svært stor verdiskaping, og tilfører oss ny kompetanse. Sysselsettingseffekten er stor. Dette er eit unikt skip, med hybrid og batteri, men også varmemagasin, og gir ein svært positiv miljøfaktor. Bilde: Ulstein Verft,
Skroget i dokken og klar for neste etappe som er utrustningen. Foto: Ulstein Verft
300 verftsarbeidere arbeider med utrustningen av Color Hybrid på Ulstein Verft. Foto: Ulstein Verft.
Color Hyrbid til kai ved Ulstein Verft. Foto: Ulstein Verft
Verftsarbeidere tok i mot skroget på kaien. Foto: Ulstein Verft.
Tauebåten avslutter slepet ved å plassere skroget i dokken på Ulstein Verft. Foto: Ulstein Verft
Skroget til verdens største plug-in hybrid skip på plass ved Ulstein Verft. Foto: Ulstein Verft
Color Hybrid i Strømstad havn. Illustrasjon/foto: Plompmozes/Arild Danielsen/Color Line

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding