Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid
Color Line –300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid
I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustningen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping samt at det gir teknologiske spill-overs på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.
Investeringer bidrar til omstilling
Siden etableringen av Color Line 1990 har selskapet styrket sin konkurranseevne de senere årene gjennom investeringer på over ni milliarder kroner i en moderne, kostnadseffektiv og miljøtilpasset flåte.
– Selskapets vilje og evne til omstilling har vært en viktig driver i utviklingen av selskapet. Om vel et halvt år vil dette praktfulle skroget fremstå som et flaggskip for miljø og innovasjon for hele den maritime næringen i Norge», sa konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line under kick-off på Ulstein Verft.
Ringvirkninger i form av arbeidsplasser, verdiskaping og teknologiske spill-overs
300 verftsarbeidere sto klare til arbeidstart da skipet ankom verftet i Ulsteinvik. I desember ansetter verftet flere.
– Når Color Line velger Ulstein Verft til byggingen av Color Hybrid, gir det store ringvirkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare på Ulstein Verft vil 400-500 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien generer 5-6 arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, understreket konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
70 prosent av underleverandørene er norske
Når skipet blir levert til Color Line neste sommer vil ca 70% av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge. Hovedmotorer, propeller, navigasjon, gir, batteri, tavler og elektronikk er noen av delene som blir produsert i Norge Sentrale leverandører er Kongsberg Maritime, Siemens, Brunvoll, Rolls Royce og Telenor Maritime.
En verdiskapings- og ringvirkningsanalyse fra Menon Economics beregner totalt sysselsettingseffekt å være nærmere 950 årsverk og total verdiskapingseffekt estimeres til omtrent 840 millioner kroner. I tillegg til dette kommer innovasjon og kunnskapsutvikling hos alle som er involvert i prosjektet som bidrar til å forsterke den maritime klyngens fokus på det grønne skiftet og fremtidig konkurransekraft.
Eneste norske rederi
Color Line er det eneste norske rederiet i den internasjonale passasjer- og skipstrafikken til og fra Norge med skip i norsk register, med norsk hovedkontor og med norsk eierskap.
Ringvirkninger av Color Lines hybridskip - rapport
Se skipet bygges del for del. Komplett video av byggingen av skroget til Color Hybrid
Kontakter
Helge Otto MathisenKonserndirektør Kommunikasjon og Samfunnskontakt
Tel:(+47) 992 23 330helge.otto.mathisen@colorline.noBilder
Dokumenter
Om Color Line
Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling
Følg pressemeldinger fra Color Line
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Color Line
2023: Et taktskifte for Color Group21.3.2024 14:35:50 CET | Pressemelding
I 2023 oppnådde Color Line det beste resultatet i rederiets historie, drevet av høy etterspørsel, stabil produksjon og en stadig mer kostnadseffektiv drift. Dette gir Color Line et godt utgangspunkt for videre kommersiell utvikling og til den grønne omstillingen i årene som kommer.
Omsetningsrekord for Color Line i 20228.2.2023 08:06:10 CET | Pressemelding
Foreløpige regnskapstall viser at Color Line oppnådde omsetningsrekord i 2022, til tross for pandemibegrensninger i begynnelsen av året og økende makroøkonomisk usikkerhet som følge av geopolitisk uro.
Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding
Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.
Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding
Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.
2021 – på vei ut av pandemien28.4.2022 14:00:44 CEST | Pressemelding
2021 har vært nok et krevende år for Color Line, primært grunnet store operasjonelle utfordringer som følge av myndighetspålagte restriksjoner i forbindelse med pandemien. Rederiets driftsinntekter var på NOK 2,6 milliarder i 2021, som var på linje med 2020 og betydelig under NOK 5,3 milliarder i siste normalår 2019. Imidlertid økte rederiets driftsresultat til NOK 211 millioner i 2021 fra NOK -47 millioner i 2020.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom