CJ Ramone i podkasten Gammal Maiden: – Jeg måtte bare sette meg bakerst i bandbussen og holde kjeft

Tidligere bassist i Ramones, CJ Ramone, er gjest i ukas episode av podkasten Gammal Maiden. På en klokkeklar nettlinje fra San Fransisco snakker CJ om Iron Maiden-albumet som endret livet hans, og den anstrengte stemningen som hersket i Ramones da han fikk bassist-jobben på slutten av 80-tallet.

En levende Ramones-legende gjester Gammal Maiden i ukas episode! Kjærligheten til hardrock og 80-tallsnostalgi har ingen grenser, og for første gang beveger nostalgi-podkasten seg utenfor Norge og «over dammen».

– Det første Iron Maiden-albumet forandret livet mitt. Jeg visste umiddelbart at dette er noe for meg. Dette er meg, forteller CJ Ramone på en klokkeklar nettlinje fra San Fransisco til Gammal Maiden-vert Torkil Torsvik.

– Det var der det startet. Det var der jeg bestemte meg for å bli en bra bassist. Jeg elsker Steve Harris og lærte meg alle låtene, forteller 55-åringen entusiastisk.

Så stor har kjærligheten til Iron Maiden vært for CJ Ramone, eller Christopher Joseph Ward som han egentlig heter, at han prøvde å få tak i tidligere Maiden-trommis Clive Burr for å starte band.

Dårlig stemning i bandbussen

Podkasten Gammal Maiden tar utgangspunkt i gjestenes forhold til programleder Torkil Torsviks favorittband, Iron Maiden. Derfra pleier samtalene å bevege seg i uante retninger, og denne gangen handler det selvsagt om Ramones. CJ forteller åpenhjertig om hvordan han fikk jobben som bassist etter Dee Dee Ramone, og hvordan stemningen i bandet utartet seg mot slutten av 80-tallet.

– Det var merkelig. Anstrengt, ler bassisten.

– Joey (vokalist) og Johnny (gitarist) hadde slitt med narkotika og alkohol lenge. De hadde krangla i årevis om damer og forretningsmessige forhold, og snakket ikke sammen. Kun når de var nødt til det. Så stemningen i bandbussen var rar. Jeg lærte meg at det var best å sette seg bakerst i bussen og holde kjeft. Der satt jeg med en Walkman jeg hadde fått tak i og leste bøker. Jeg leste 2-3 bøker på hver eneste turné, humrer CJ Ramone.

Magisk møte i pandemiens tid

Gammal Maiden-vert Torkil Torsvik er fornøyd med å ha fått tak i ukens gjest på andre siden av kloden.

– Vi har en felles lidenskap som førte oss sammen, takket være en bekjent som nylig leste at CJ Ramone hyllet Maiden-låten «Prodigal Son». En stor personlig favoritt, sier Torsvik.

– Eposter ble sendt, CJ Ramone sa umiddelbart ja  og plutselig satt jeg der og hørte musikk sammen med en levende legende ni tidssoner unna. Nettlinja var prikkfri, uten lydproblemer, så for meg ble dette en magisk time. Det føltes som om vi satt i samme rom og bare koseprata om gamle dager, bandlivet og den spennende Ramones-epoken CJ var en del av. Det har vært lite sosialt liv det siste året, så dette var deilig.

Torsvik mener stemningen i intervjuet viser hvilke styrker som ligger i podkast-formatet.

– For det første tror jeg ikke CJ Ramone hadde sagt ja til å være med hvis jeg hadde presentert ideen for ham i et annet format. Ordet «podkast» kommer med en lovnad om at intervjuobjektet skal få tid og rom til å snakke, gruble, mimre og kose seg litt ekstra. Det blir ikke helt det samme på direkte radio. Dessuten er det noe helt eget med å bare la opptaket gå og glemme alt rundt seg, sette på noen musikksnutter og bare «være sammen» i lyttingen, sier programlederen som hittil i sesong 3 av Gammal Maiden har hatt besøk av blant andre Jørn Lande, Tarjei Strøm, Petter Baarli og Eivind Staxrud.

Bauer Media Audio er Europas største kommersielle radiokringkaster.

I Norge står Bauer Media bak 80 radiokanaler og et voksende nettverk av podkaster. Vi er tilgjengelig på DAB, nett og mobil.

Bauer Media AS driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, Kiss og P24-7 MIX, KOS og FUN.

Alle kanalene er tilgjengelig nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett.

Bauer Media AS tilbyr også et Premium-abonnement der samtlige radiokanaler selskapet står bak kan høres uten reklame, samt lytterne får eksklusivt innhold og kvalitetspodkaster.

Selskapet har ca. 70 medarbeidere med hovedkontor i Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.