The W Initiative

Casper Ruud blir global ambassadør for W Initiative

Norges beste tennisspiller og verdensstjernen Casper Ruud (23) skal være global ambassadør for den norske humanitære stiftelsen W Initiative. Avtalen innebærer et tett samarbeid de neste tre årene.
Eirik Bøe Sletten, daglig leder i W Initiative, Casper Ruud, Gustav Magnar Witzøe

W Initiative ble opprettet i 2021 og formålet med stiftelsen er å støtte humanitære tiltak som bedrer livskvaliteten for barn og unge i verden.

— Jeg er stolt over muligheten jeg har fått til å løfte W Initiative ut på en internasjonal arena. Jeg kan ikke tenke meg noe mer meningsfullt enn å bidra til at barn og unge får bedre liv, bedre helse og likere muligheter. Inkludert lek og idrett, sier Casper Ruud, som spiller i Grand Slam-turneringen French Open i disse dager.

Langsiktig samarbeid

Avtalen innebærer at Casper Ruud vil løfte frem og gjøre stiftelsen synlig for et internasjonalt publikum. Ruud vil blant annet bære W Initiative-logoen på sine klær, fortelle om stiftelsens arbeid i intervjuer, på sosiale medier, på egen nettside, samt delta på ulike arrangementer i regi av stiftelsen. Målet er at W Initiative skal bli mer synlig, og med det få informasjon og tilgang til nye prosjekter rundt om i verden, som de kan støtte.

— Stiftelsens hovedformål er å bidra til bedre livskvaliteten til barn og unge. Med Casper Ruud på laget kan vi nå frem til internasjonale aktører på en helt annen måte. Siden stiftelsen aktivt søker etter prosjekter i hele verden som er i tråd med sentrale bærekraftsmål, vil Casper som ambassadør åpne flere dører, sier daglig leder i stiftelsen, Eirik Bøe Sletten.

Det var Gustav Magnar Witzøe (29) som opprettet stiftelsen W Initiative i 2021. Det er Witzøes selskap Forward Project som også finansierer avtalen med Casper Ruud. Samarbeidet starter 1. juni og varer ut 2024. Da har W Initiative fortrinnsrett på ytterligere samarbeid i to år.

Rett mann

— Da jeg møtte Casper skjønte jeg fort at han var riktig ambassadør for stiftelsen. Ikke bare er han en av verdens fremste idrettsutøvere som spiller på de største scenene, han er jo en veldig fin fyr, og som deler stiftelsens verdier og grunnsyn. Hans bidrag kommer i en viktig fase i stiftelsens oppbygging. Hvis vi med denne avtalen også kan bidra positivt i hans utvikling som Norges sterkeste tennisspiller, er det veldig gøy, sier Witzøe.

W Initiative er innrettet mot vekst gjennom forvaltning og nye tilskudd for å kunne gi stadig mer betydningsfulle bidrag. Det vil årlig rapporteres på status og fremdrift med utgangspunkt i stiftelsens formål.

— Det første prosjektet vårt i Uganda som gjennomføres sammen med Right-to-play bidrar til bedre vann- og sanitærforhold i tillegg til lek og idrett for barn i tre distrikter i landet. Vi er allerede i gang med å støtte et nytt prosjekt på Fiji, ledet av FijiStiftelsen. Gjennom støtte fra W Initiative vil FijiStiftelsen bygge to evakueringssenter som til daglig skal brukes til klasserom og flerbruksrom for barn, samt gi kvinner mulighet til å skape sin egen arbeidsplass, sier daglig leder i W Initiative, Eirik Bøe Sletten.

Eirik Bøe Sletten
Daglig leder W initiative
Contact@w-initiative.com

Bilder

Casper Ruud og Gustav Magnar Witzøe
Casper Ruud og Gustav Magnar Witzøe

Om The W Initiative

The W Initiative
Postboks 3003 Rema 1000 Ladetorget ​

Fakta om W Initiative

W Initiative er en nyopprettet, humanitær stiftelse med hovedformål om å bidra til bedre livskvalitet for barn og unge. Prosjekter stiftelsen velger å støtte kan være både i og utenfor Norge, men skal være forankret i FNs sentrale bærekraftsmål 3, 4, 5, 6 eller 10. Prosjektene skal bidra til økt kompetanse, bedre helse, og likere muligheter. Gustav Magnar Witzøe har gjennom familieselskapet overført 110 millioner kroner til stiftelsen. 100 millioner er bundet som stiftelsens grunnkapital som gjennom forvaltning og nye tilskudd skal gi grunnlag for å kunne gi stadig mer betydningsfulle bidrag. Stiftelsen vil aktivt søke prosjekter som er i tråd med formålet, og det vil ikke være mulig å søke penger fra stiftelsen. Stiftelsen vil aktivt søke samarbeid med etablerte organisasjoner. Det vil årlig rapporteres på status og fremdrift mht. stiftelsens formål.

Styret

Witzøe er sønn av SalMar-gründer Gustav Witzøe og står i dag som hovedaksjonær i eierselskapet Kvarv AS. Med seg i styret har han professor ved NTNU Heri Ramampiaro, advokatfullmektig Kristina Jørgensen, overlege Elisabeth Vesterbekkmo og sivilingeniør Magnus Witzøe. Alle har ulik bakgrunn, men med en klar tilknytning til Trøndelag.

Følg pressemeldinger fra The W Initiative

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra The W Initiative på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra The W Initiative